Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Mat til ammende kvinner

Du trenger mer næring enn vanlig når du ammer – både til deg selv og til det lille barnet. Her får du noen tips om hva det er sunt å spise ekstra mye av.

På sett og vis deler du maten med barnet når du ammer, siden alt du spiser, havner i morsmelken. Det er derfor det er så viktig at du spiser næringsrike og varierte måltider – men det er ofte lettere sagt enn gjort! Du har kanskje ikke all verdens tid til matlaging, og lunsjen blir gjerne noe du enkelt kan få i deg med én hånd.

Spis variert
Ifølge norske helsemyndigheter er det enkelte næringsstoffer ammende kvinner bør være ekstra nøye med å få i seg:

Jern. Ved å spise jernrik mat kan du fylle opp kroppens jernlagre etter svangerskapet. Jern finnes i kjøtt, leverpostei, blodpudding og fullkornsprodukter. Også linser, erter, bønner, grønne bladgrønnsaker og nøtter inneholder jern. Les også: Jernmangel vanlig hos gravide.

Folat/folsyre. Grønnsaker, bønner, kikerter, linser, frukt og bær samt fullkornsprodukter inneholder folsyre. Folsyre er viktig for din egen helse, særlig hvis du planlegger å bli gravid igjen. Folsyre reduserer nemlig risikoen for ryggmargsbrokk hos fosteret. Du bør spise 400 mikrogram folsyre per dag i minst én måned før du planlegger å bli gravid, og deretter frem til svangerskapsuke 12. Hvis du får i deg store mengder folatrike matvarer til hverdags, for eksempel hvis du er vegetarianer og spiser mye belgfrukter, kan det hende du får i deg nok folat via maten. Hvis ikke bør du vurdere å supplere med tabletter.

Jod. Du trenger også jod når du ammer. Bruk jodberiket salt når du lager mat, men ikke mer enn vanlig. Husk at mange typer mineral-, urte- og gourmetsalt ikke er jodberiket – les innholdsdeklarasjonen.Altfor høye doser jod kan imidlertid være skadelig. Algebasert mat kan inneholde for mye jod, så vær forsiktig med det.

D-vitamin. D-vitamin er viktig for et friskt og sterkt skjelett. Vitaminet dannes i kroppen når huden utsettes for sollys, og derfor bør du være litt ute i solen hver eneste dag.
D-vitamin finnes i mat som for eksempel fet, fersk fisk eller fet fisk på boks (tunfisk, sardiner, laks, makrell og sild) samt egg. Dessuten er mange meieriprodukter D-vitaminberiket, for eksempel melk, yoghurt og mange typer margarin.
Kvinner som ikke får nok D-vitamin via solen, bør spise mye av disse matvarene eller ta D-vitamintilskudd.
Det gjelder spesielt hvis du
• har mørk hud (da trenger huden mer tid for å danne D-vitamin)
• oppholder deg mye innendørs
• dekker til huden av religiøse eller kulturelle årsaker

Fisk og skalldyr gir litt av mye
Fisk og skalldyr inneholder mye D-vitamin, jod og selen, som er viktig når du ammer. Fet fisk, som laks og makrell, inneholder også omega-3-fettsyren DHA, som er viktig for blant annet hjernens utvikling. Spis gjerne fisk to til tre ganger i uken, men på samme måte som da du var gravid, finnes det enkelte fiskeslag du ikke bør spise så ofte – les mer om å velge riktig fisk her.

Hvor mye bør man drikke når man ammer?
Du trenger masse væske for å produsere melk, så drikk mye vann. Drikk når du føler deg tørst. Ta utgangspunkt i at du bør få i deg cirka 1,5 liter væske per dag – eller mer hvis det er varmt, hvis du har trent, hvis du kaster opp, eller hvis du har fått forstoppelse. Prøv å ha et glass vann tilgjengelig hver gang du ammer.
Unngå brus, saft, konsentrerte fruktdrikker og light-drikker, som inneholder mye sukker, men svært lite næringsstoffer. Unngå også energidrikker.
Alkohol har ingen positive effekter på ammingen. Nyere forskning viser at det ikke innebærer noen medisinsk risiko for barnet hvis du drikker ett til to glass vin én gang i uken. Men anbefalingen er likevel at du bør avstå helt fra alkohol mens du ammer.
Du kan drikke kaffe og te. De mengdene koffein som overføres til barnet via morsmelken, er så små at de ikke skader barnet.

Barnet kan være overfølsomt eller allergisk mot noe du spiser
Hvis du mistenker at barnet har reagert på noe du har spist, kan du prøve å unngå den aktuelle matvaren i noen dager for å se om problemene forsvinner. Når du så prøver det samme igjen etter noen dager, finner du ut om plagene dukker opp igjen.
Barnet kan på grunn av allergi reagere på ting du spiser, for eksempel kumelk. Hvis du mistenker at det dreier seg om matvareallergi, bør du be fastlege eller helsesøster om råd. Hvis du bare dropper melken uten å få i deg noe annet i stedet, kan du og barnet få i dere for lite kalsium.

Kosttilskudd
Kosttilskudd, urteprodukter og naturlegemidler er vanligvis ikke så nøye kontrollert, og du vet derfor ikke sikkert om de kan være skadelige for barnet. Bruk derfor ikke slike produkter uten å ta det opp med helsesøster eller lege på helsestasjonen. Produkter med ginseng bør du unngå helt hvis du ammer (eller er gravid).

Rådgivning hos ernæringsfysiolog
Hvis du har et variert kosthold, trenger du ikke bruke kosttilskudd når du ammer. Men noen kvinner kan trenge rådgivning om sine matvaner i spedbarnsperioden. Be legen eller jordmoren om å henvise deg til en ernæringsfysiolog hvis
• du er vegetarianer eller veganer
• du har en sykdom som påvirker hva du spiser, for eksempel diabetes
• du spiser veldig lite eller har hatt spiseforstyrrelser tidligere
• du er 18 år eller yngre
• barnet ser ut til å bli påvirket av enkelte matvarer du spiser
Les mer om barn og matallergier.

Du finner mer informasjon om kosthold og amming på http://matportalen.no/.

Les mer om hvordan partneren din kan bidra til at hverdagen og ammingen fungerer.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...