Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Barnets motoriske utvikling fra 0 til 6 måneder

Alle barn lærer å kontrollere musklene sine i samme rekkefølge: først ansikt og nakke, deretter armer og overkropp, og til slutt bein og føtter. Barn lærer for eksempel å balansere hodet før de kan sitte, stå og gå.

Overgangen til livet utenfor livmoren er stor for et barn. Fullbårne, friske barn er imidlertid godt rustet til å leve og utvikle seg i den verdenen de er født inn i.

Et nyfødt barn har et stort og tungt hode i forhold til kroppen. Før barnet er 3 måneder, kan det ikke holde hodet sitt selv. En voksen må støtte det med en trygg hånd bak hodet. Barnets griperefleks er så sterk at barnet kan bære sin egen kroppsvekt når det er nyfødt.

Les mer
Slik utvikles sansene og barnets hjerne
Barnets motoriske utvikling fra 1,5 til 4 år
Det nyfødte barnets reflekser
Skjematisk oversikt over barnets motoriske utvikling fra 0 til 18 måneder

Bevegelsesevne
Den første tiden har barnet knyttede hender, og kroppsbevegelsene er plutselige og rykkvise. De fleste nyfødte liker å ligge i fosterstilling på siden med bøyde armer og beina inntil kroppen. Det anbefales at barnet ligger på ryggen når det sover, siden man vet at det reduserer risikoen for krybbedød.

Etter hvert som månedene går, blir barnet stadig mer bevegelig, slik at det kan snu seg til den ene eller den andre siden når det ligger på ryggen. Hendene begynner å åpne seg. Neste steg er at barnet strekker ut hendene for å ta på ting. Men det tar tid før barnet kan gripe viljestyrt.

Mer bevisste bevegelser
Etter en måned eller to pleier evnen til å herme etter ansiktsuttrykk å forsvinne, for så å komme tilbake rundt 6 måneders alder. Bevegelsene begynner å bli mer bevisste, og etter hvert som barnet får mer kontroll over kroppens bevegelser, pleier en del nyfødtreflekser, for eksempel griperefleksen, å forsvinne.

Oppdager hender og føtter
Når barnet er 3–6 måneder, begynner det å oppdage hendene og føttene sine og vil putte dem i munnen. Han eller hun putter alt i munnen for å smake på og bli kjent med nye ting. Barnet kan holde en rangle. Det kan skifte stilling og vil snart rulle fra ryggen over på siden og tilbake. Det har god kontroll på hodet og kan sitte på fanget med støtte eller på gulvet når det har puter å lene seg mot. Barnet undersøker ved å smake, berøre, se og lukte. Det kan snart strekke opp armene for å be om å bli tatt opp og undersøker kanskje ansiktet ditt med både hendene og munnen.

Ruller fra rygg til mage
Fra cirka 5 måneders alder kan barnet begynne å rulle fra rygg til mage. Når barnet ligger på magen, kan det støtte seg på albuene, fortsatt med knyttede hender. Det prøver å få tak i leker som ligger litt unna. Hvis det er varmt og ikke er trekk, er det sunt for barnet å ligge uten klær og bleie og lufte huden iblant. De fleste barn elsker det. De liker å ha nok plass til å kunne bevege seg fritt, både på ryggen og over på magen.

Flytter ting fra den ene hånden til den andre
Ved 5–6 måneders alder begynner barnet å like å leke med ting og kan slippe dem ned med vilje for å se hva som skjer. Barnet bruker hendene for å få tak i ting i nærheten og kan flytte ting fra den ene hånden til den andre. I denne alderen begynner en del barn å ligge på magen, støtte seg på underarmene og samtidig holde i en liten leke. De kan sitte ganske stabilt med støtte og begynner å øve seg på å forflytte seg. Det kan skje ved at barnet sparker eller ruller seg fra mage til rygg eller motsatt, før det begynner å krabbe.

Begynner å forflytte seg eller krabbe
Snart begynner barnet å åle seg fremover eller bakover – oftest bakover først. Da trener barnet på å koordinere armer og bein, noe som danner grunnlaget for de bevegelsene som barnet må beherske for å kunne begynne å gå senere. Føtter og bein tåler vekten av kroppen hvis barnet blir holdt i stående stilling. Mange barn liker å stå i fanget på en voksen og gynge.

Ser og griper etter gjenstander
En vippestol kan være et godt hjelpemiddel, men bruk den bare en liten stund om gangen i begynnelsen. Ellers er det fare for at barnet blir trøtt i ryggen. La det være noen gjenstander innen rekkevidde som barnet kan gripe etter. Vær alltid nøye med å kontrollere hva dere gir til barnet. Det tar ikke lang tid før alt skal puttes i munnen. Da er det viktig at lekene ikke er for små, og at de ikke har små deler som kan løsne og havne i luftrøret.
Eksempler på leker som passer nå, er rangler, myke bøker, krabbeteppe, uroer og rolig musikk. Gi barnet leker i mange farger, rytmeegg, baller og rangler med lyd, kosedyr og spilledåser.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...