Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Barnets motoriske utvikling fra 6 til 18 måneder

Krabbe, gå, holde, stå … det har ingen hensikt å prøve å fremskynde barnets utvikling. Barn er ulike, og det gjelder også søsken. Hvis barnet er friskt, vil alt skje når tiden er inne.

Når barnet passerer et halvt år, blir balansen bedre. På denne alderen kan de fleste barn både sitte og rulle, og snart kan de forflytte seg bakover og deretter sidelengs når de ligger på magen. Barnet kan løfte seg opp fra mageliggende stilling ved å strekke ut armene.

Lærer seg å krabbe
Snart står barnet på alle fire, og det er viktig at han eller hun får krabbe, og at krabbebevegelsene blir stimulert. I denne perioden med intens øving kan barnet bli frustrert når det ikke får til alt det vil. Men det går sannsynligvis over når barnet klarer å kontrollere armer og bein.

Barnet holder leker i hånden og bruker begge hendene til å riste og banke med. Kjøkkenredskaper – for eksempel skåler i ulike størrelser, sleiver og plastmugger – leker som lager lyd, og klosser som kan stables, er fine leker nå. La barnet få bevege seg mye.

Barnet lærer mest hvis det får være med på å undersøke omgivelsene. Å åpne skap, titte i skuffer, suge og smake på ting samt undersøke omgivelsene under oppsikt av en voksen er den beste måten å lære på nå.

Reiser seg opp
Når barnet har lært å forflytte seg ved å krabbe eller åle seg fremover, kommer neste trinn i utviklingen: å reise seg opp. Vanligvis begynner barnet å reise seg opp etter møbler eller med støtte fra en voksen. Etter en stund kan barnet reise seg opp selv, stå med støtte eller forflytte seg sidelengs. I begynnelsen går det riktignok fortsatt raskere å krabbe eller åle seg fremover, og mange fortsetter med det i en lengre periode, nettopp fordi det går fortere.

Lærer seg å gå
Det neste mange barn gjør, er å gå mens de holder seg fast i noen eller noe, for eksempel mamma, pappa eller en gåvogn. De fleste barn har nå ganske god balanse og kan stå en kort stund uten støtte. En del barn begynner å gå uten hjelp allerede før de fyller 1 år. Men mange trenger noen måneder til på seg.

Etter en stund finner barnet ut at man kan bruke føttene til å ta seg frem, og lærer seg å sette den ene foten foran den andre. Armene brukes til å holde balansen. Mange barn trener også på å sette seg ned fra stående stilling. I begynnelsen trenger selvfølgelig barnet noe stødig eller en voksen det kan holde i.

Pinsettgrepet
Nå lærer også barn som tidligere har brukt hele hånden for å gripe noe, å bruke pinsettgrepet, det vil si tommelen og pekefingeren. Barna begynner da å kunne plukke opp småting med fingrene og vil som regel undersøke absolutt alt de ser.

Går selv
Å gå uten støtte er vanskelig og krever både modenhet og teknikk. Barnet må kunne løfte den ene foten og sette den foran den andre samt balansere kroppen. Samtidig må barnet kunne flytte tyngden fra bakre til fremre fot.

De første stegene er ofte litt bredbeinte, stive og famlende, men etter hvert lærer barnet å gå, løpe, klatre og hoppe. Når barnet vil begynne å klatre, kan man vise hvordan det kan krabbe baklengs ned trapper og ned fra senger og sofaer. I begynnelsen må selvfølgelig en voksen være med og passe på at barnet ikke skader seg.

Les også
Barnets motoriske utvikling fra 1,5 til 4 år
Det nyfødte barnets reflekser
Skjematisk oversikt over barnets motoriske utvikling fra 0 til 18 måneder
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...