Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Ti tips til et sunt kosthold under svangerskapet

Nå spiser du for to, men forhåpentligvis ikke dobbelt så mye som vanlig. Du bør imidlertid spise ekstra mye av enkelte matvarer i denne perioden.

Her får du noen generelle, gode råd om et sunt kosthold for gravide:

• Velg fullkorn. Fullkornsbrød og fullkornsgrøt inneholder massevis av fiber, som reduserer risikoen for forstoppelse.

• Spis frukt og grønnsaker til alle måltider. Ekspertene anbefaler faktisk seks porsjoner frukt og grønt hver dag, blant annet gul frukt og grønne bladgrønnsaker – fargerikt og sunt! Frukt, bær og grønnsaker inneholder mange viktige vitaminer og mineraler samt folsyre.

• Sørg for at du får i deg nok proteiner, for eksempel gjennom magert kjøtt, kylling, egg, nøtter og belgfrukter. Proteiner er viktige for barnets vekst. Hvis du er gravid og vegetarianer, er det ekstra viktig at du passer på proteininntaket. Det samme gjelder for jern.

• Les om hvordan du får i deg nok jern. Jernmangel er veldig vanlig blant gravide.

• Spis fisk et par ganger i uken. Fisk inneholder viktige vitaminer og mineraler, for eksempel D-vitamin, jod og selen. Det er imidlertid noen fiskeslag som er veldig sunne, og noen du bør unngå, siden de inneholder for mye miljøgifter. Les tips om fisk du bør spise eller unngå

• Spis gjerne meieriprodukter. De inneholder kalsium og D-vitamin, som er viktig for barnets skjelett og tenner.
 
• Drikk moderate mengder kaffe. Koffein i høye doser kan øke risikoen for spontanabort. Norske helsemyndigheter anbefaler maks. tre kopper kaffe per dag, eller maks. seks kopper svart te. Vær også forsiktig med andre koffeinholdige drikker.

• Bruk gjerne smør, margarin og olje når du lager mat. Selv om du prøver å begrense kaloriinntaket ditt, er det viktig at "magert" ikke blir "fettfritt". Barnet trenger sunne fettstoffer for å kunne utvikle hjernen sin.

• Pass på at du ikke spiser for mye sukker eller salt. Velg salt som er jodberiket. Mange typer urte- og mineralsalt inneholder ingen tilsatt jod – les på glasset eller boksen.

• Drikk mye vann, helst to liter om dagen.

Det er dessuten enkelte typer mat du ikke bør spise når du er gravid, for eksempel rått kjøtt og enkelte typer ost.

Du finner mer informasjon om sunn mat på www.matportalen.no
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...