Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Spis riktig fisk når du er gravid

Fisk inneholder mange næringsstoffer som du og barnet trenger. Blant annet viktige fettsyrer som er avgjørende for utviklingen av barnets hjerne. Enkelte typer fisk kan inneholde miljøgifter, så det gjelder å velge riktig.

Fisk inneholder viktige vitaminer og mineraler, for eksempel D-vitamin, jod og selen – og ikke minst omega-3-fettsyrer. Derfor må du gjerne benytte anledningen til å lage herlige fiskeretter nå som du spiser for to!

Kvikksølv og andre gifter – fisk du bør unngå når du er gravid
Enkelte typer fisk inneholder mye miljøgifter, for eksempel PCB, dioksiner og kvikksølv, som kan forstyrre utviklingen av barnets nervesystem.
Unngå raket fisk, blåkveite over 3 kilo, all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over 1 kilo og røye over 1 kilo. Unngå eksotiske fiskeslag som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk.Unngå krabbeinnmat fra skallet, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell.

Fisk som anbefales til gravide
Under svangerskapet bør du spise både fet fisk og hvit fisk – helst to til tre ganger i uken. Fisken kan være fersk eller frossen, eller hvorfor ikke velge for eksempel fiskeboller eller fiskepinner?
• All oppdrettsfisk kan spises to til tre ganger i uken.
• Også reker, kreps, ulike typer muslinger og andre skalldyr er sunne for deg og barnet. Men hvis du er glad i krabbe, må du huske å spise bare det hvite kjøttet.
• Tunfisk på boks kan du spise med god samvittighet, men unngå å kjøpe stykker av hel tunfisk.
• Spis gjerne laks og laksefisker.
• For å unngå enkelte sykdommer som kan være farlige under svangerskapet, bør du bare spise gravet eller røkt fisk hvis den er helt fersk og nypakket. Det samme gjelder sushi.

Hvis du ikke spiser fisk, kan du ta tilskudd av fiskeolje eller få i deg omega-3-fettsyrer på andre måter. Vegetarmat under svangerskapet kan du lese mer om her.

Les gjerne våre ti tips til et sunt kosthold under svangerskapet

Du finner mer informasjon på matportalen.no.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...