Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Jernmangel hos gravide

Trøtt? Andpusten? Cirka 20 uker ut i svangerskapet? Det kan være jernmangel, og da kan jernrik mat og jerntilskudd være løsningen.

Jern er viktig – både for den som er gravid, og for barnet i magen – siden det frakter oksygen rundt i blodet. Under svangerskapet øker blodvolumet i kroppen, noe som innebærer at man trenger ekstra mye jern. I uke 20 har det økt med nesten 50 %, og barnets jernbehov blir mer merkbart. Da trenger mange ekstra jern for å unngå jernmangel.

Hvordan vet man at man har jernmangel, når man er gravid?

Å føle seg trøtt, ikke være helt i form, ha hodepine og dessuten bli fort andpusten er vanlige symptomer og kan være tegn på jernmangel. Det anbefales at alle gravide kvinner tar en blodprøve tidlig i graviditeten, før uke 15, hvor man ser på blodprosent og jernlager. Utfra resultatet på denne prøven blir det anbefalt hvor mye jerntilskudd man eventuelt trenger i svangerskapet. Dersom denne prøven ikke er tatt, anbefales det et tilskudd av 40 mg jern daglig fra uke 18-20. Fosterets utvikling, dannelsen av morkaken og flere røde blodlegemer har brukt opp mye av jernlagrene i kroppen. Under svangerskapet sjekkes blodprosenten jevnlig av jordmor eller lege.
Mange lurer på om jernmangel er farlig for barnet i magen, men poenget med jerntilskudd er i de fleste tilfeller å hjelpe den som bærer frem barnet. Morkaken passer nemlig på at barnet får alt det trenger.

Spis mat som inneholder mye jern

Det er jern i nesten all mat, spesielt i kjøtt, nøtter, belgfrukter og bladgrønnsaker. Men man regner med at kroppen i gjennomsnitt tar opp bare 5–10 prosent av det jernet vi får i oss. Jernbehovet avhenger ikke bare av hva man spiser her og nå, men også av hvor mye jern som finnes i kroppens jernlagre fra før.
Selv om kroppen har lettere for å ta opp jern fra mat enn fra kosttilskudd, kan det være vanskelig å få i seg nok jern via maten. Under svangerskapet er det vanlig at jernverdiene går ned, og at man trenger jerntilskudd. Noen begynner allerede etter første svangerskapskontroll, men de fleste starter etter uke 20.

Tips til mat når du har jernmangel som gravid

  • kjøtt, leverpostei og blodpudding
  • egg
  • fisk
  • prim
  • erter, bønner og linser
  • nøtter og frø
  • fullkornsprodukter
  • spinat og andre grønne bladgrønnsaker

Hjelp kroppen med å ta opp jernet

Garvesyren i te blokkerer jernopptaket, så ta ikke jerntilskuddet sammen med en kopp te. Det samme gjelder kaffe. Kalsium- og magnesiumrike matvarer, for eksempel melk, reduserer også opptaket.
Det er lettere for kroppen å ta opp jern fra maten hvis den kombineres med C-vitamin fra for eksempel frukt, grønnsaker eller appelsinjus. Jerntilskudd tas best opp på fastende mage med et halvt glass vann. Husk at det finnes medisiner som påvirker jernopptaket. Spør på apoteket hvis du er usikker. Litt flere tips til et sunt kosthold under svangerskapet finner du her.

Jerntilskudd kan gi hard mage

Forstoppelse er vanlig hos gravide. Hormonene gjør nemlig at tarmene jobber litt langsommere enn de pleier, og kosttilskudd med jern kan gjøre magen enda mer forstoppet. Det beste er å drikke mye vann, grønnsaker og fiberrik kost. Fysisk aktivitet er viktig – daglige spaserturer bidrar til å holde tarmene i gang. Noen kan bli litt kvalme av jerntilskuddet. Hvis det gjelder deg, kan du prøve å ta det om kvelden og se om det hjelper eller prøve å ta det annenhver dag og se om det hjelper. Vi har samlet noen tips mot kvalme under svangerskapet hvis det blir plagsomt.
Siden jern i altfor store mengder kan være giftig, er det viktig at du oppbevarer jerntablettene utilgjengelig for nysgjerrige barn.

Faktasjekket av Karin Johansson, autorisert jordmor.

Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...