Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

13 tips hvis du er kvalm under svangerskapet

Rundt halvparten av alle gravide plages av kvalme under svangerskapet, særlig morgenkvalme. Vanligvis begynner det etter en måneds tid. Etter cirka tre måneder pleier det å gå over. Men enkelte er kvalme og kaster opp gjennom hele svangerskapet.

Mange som rammes av klassisk morgenkvalme under graviditeten, er enige om at navnet er misvisende. Der er nemlig ikke bare om morgenen man er kvalm. Kvalmen kan dukke opp når som helst, og enkelte er kvalme hele dagen, eller merker det om kvelden. Dessuten kan det dreie seg om alt fra å være kvalm i et par dager, til å kaste opp hver dag i flere måneder.

13 tips mot svangerskapskvalme

  1. Spis lette måltider, gjerne hver andre eller tredje time. Hvis du ikke får i deg mat, kan du spise litt rør- eller fruktsukker.
  2. Kvalmen dukker som regel opp om morgenen. Det skyldes at du ikke har spist på lenge og har lavt blodsukker. Prøv å spis litt knekkebrød eller en bit banan før du står opp. Det kan også hjelpe å spise litt før du går og legger deg.
  3. Velg milde, kaloririke matvarer, som for eksempel fullkornsbrød, ris, pasta og poteter. Man føler seg ofte bedre hvis man spiser mellommåltider med mye karbohydrater, for eksempel litt frukt eller en brø Spis frukt og grønnsaker som ikke er syredannende, altså ikke sure. Unngå kjøtt, sterkt krydret samt fet og fritert mat – prøv i stedet kokt mat og vegetarmat, siden det kan lindre.
  4. Lytt til kroppen og hva den har lyst på, men prøv å spisså sunt og velbalansert som mulig. Kanskje kjenner du et sug etter uvanlige ting eller mat du vanligvis ikke spiser. Det er greit å velge det du har lyst på, hvis det ikke er snakk om å innta store mengder godteri, snacks eller søt drikke.
  5. Nattesøvn er viktig, men prøv også å ta deg en hvil i løpet av dagen hvis du har mulighet til det. De fleste blir utrolig trøtte i de første ukene av svangerskapet, noe som kan føre til at kvalmen blir verre. Også frisk luft og spaserturer kan virke kvalmestillende – og det gjør godt for kroppen.
  6. Drikk masse vann og kullsyrevann, særlig hvis du kaster opp ofte, eller melk for de som sliter med sure oppstøt.
  7. Unngå kaffe og svart te.
  8. Prøv akupunktur – enkelte gravide opplever at det lindrer plagene.
  9. Unngå lange bil- eller båtturer hvis du pleier å bli bil- eller sjøsyk.
  10. Armbånd mot kvalme fås kjøpt hos for eksempel på apoteket eller på nettet. De hevdes å aktivere et bestemt akupressurpunkt på hå
  11. Unngå sigarettrøyk og eksos.
  12. Noen ganger er kvalmen så plagsom at du trenger legemidler som lindring. Medisin mot reisesyke fås kjøpt reseptfritt på apoteket, men det er alltid greit å snakke med jordmor eller lege før medisinering – også med reseptfritt legemiddel.
  13. Det finnes også reseptbelagte legemidler hvis ingenting annet hjelper, men rådfør deg alltid med jordmor eller lege. De kan også vurdere om plagene er så alvorlige at det er behov for tilrettelegging i forhold til arbeidsoppgaver eller sykemelding.

Når begynner kvalmen når man er gravid?

Den begynner vanligvis cirka seks uker etter siste menstruasjon. Hos de fleste forsvinner den rundt uke 14, men for enkelte kan den vare hele svangerskapet. Kvalmen skyldes fall i blodsukker og/eller hormonsvingninger. Men alle blir ikke kvalme. Selv om du ikke blir kvalm – eller bare merker kvalmen så vidt noen uker i begynnelsen – betyr ikke det at noe er galt. Du har bare vært heldig.

Hvis du ikke klarer å beholde maten

Enkelte kan være kvalme samtidig som de er kjempesultne. Men, det er vanskelig å spise hvis maten hele tiden kommer opp igjen. Ikke vær bekymret for barnet. Det får den næringen det trenger for å vokse. Det passer naturen på! Så lenge du ikke er så dårlig at du går flere dager uten å beholde maten, eller ikke får i deg nok væske, trenger du ikke å bekymre deg.
Spis det du klarer – selv om det blir ensformig. Hvil deg, og kontakt jordmor for å få støtte. Faren ved å kaste opp mye er at du kan bli dehydrert. Det viser seg ved at du blir tørr i munnen, tisser mindre og kjenner deg trøtt og svimmel. Ta kontakt med helsepersonell hvis situasjonen er så alvorlig.

Faktasjekket av Cecilia Kleven, autorisert jordmor.

Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...