Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Sunn vektøkning

Når du er gravid, er det meningen at du skal gå opp i vekt. 10–15 kilo ekstra er vanlig. Men noen kilo mer eller mindre er også normalt, forutsatt at du er i god form og barnet vokser slik det skal. Går du kraftig ned i vekt på grunn av kvalme, bør du oppsøke hjelp – av hensyn til både deg selv og barnet.

Mange lurer på hvor mye man egentlig går opp, og det er ofte mye snakk om vekt når man er gravid. Prøv å tenke på det på en annen måte: I denne perioden skal du konsentrere deg om å spise sunt, trene moderat og få være gravid.
Hvis vekten din var normal da du ble gravid, kan du sannsynligvis regne med en vektøkning på rundt 12 kilo. Hvis du var undervektig i utgangspunktet, er det ikke noe problem om du går opp mer.

Gå ikke på diett eller slank deg på egen hånd
Du bør aldri slanke deg når du er gravid. Du og barnet trenger næring for å komme gjennom svangerskapet og vokse riktig. Les gjerne tips til et sunt kosthold under svangerskapet her
Hvis du var overvektig før du ble gravid, er det naturligvis bra om du ikke legger på deg så mange kilo. En moderat vektoppgang reduserer risikoen for svangerskapsdiabetes og høyt blodtrykk. Fødselen pleier også å bli lettere hvis du ikke går opp altfor mye i vekt.
Hvis du har svært høy BMI (Body Mass Index), følger jordmoren et eget opplegg og henviser deg kanskje til en ernæringsfysiolog som hjelper deg med kostholdet under svangerskapet.
Vær i fysisk aktivitet minst 30 minutter per dag, og kutt ned på matvarer som bare gir tomme kalorier og ingen næring, for eksempel brus, godteri, boller og kaker. Søtsuget blir mindre hvis du spiser regelmessig og har gode rutiner.

Hva består de ekstra kiloene av?
Å gå opp 10–15 kilo i vekt under svangerskapet er normalt.
Mange av de ekstra kiloene består av væske og blod.
Mot slutten av svangerskapet utgjør barnet cirka 3,5 kilo av vektøkningen, og resten består av følgende:
• livmor – cirka 1 kg
• morkake – cirka 0,5 kg
• bryster – cirka 1 kg
• fostervann– cirka 1 kg
• væske som bindes i kroppen – cirka 1,5 kg
• økt blodmengde – cirka 1,5 kg
• fettdepoter til ammingen – cirka 0,5–1 kg

Hvis du går ned i vekt
Enkelte kvinner går ned i vekt til tross for at de prøver å spise, fordi de er kvalme og kaster opp i lengre tid. Har du store problemer med kvalme under svangerskapet, finnes det både tips, hjelp og medisiner du kan prøve.
Det hender at gravide som ikke slutter å kaste opp, må legges inn og få drypp for å dekke næringsbehovet, men det er uvanlig.
Hvis du ikke klarer å beholde nok mat, er det først og fremst du selv som blir lidende – kroppen din passer vanligvis på at det voksende barnet får den næringen det trenger.

Hvis du tidligere har hatt en eller annen form for spiseforstyrrelse (bulimi eller anoreksi), kan de tankene komme tilbake når du er gravid. Hvis du får slike problemer igjen, er det viktig at du føler at du kan snakke med jordmor eller lege om det.

Så mye mer bør du spise
• Måned 1–3: Ett ekstra mellommåltid – for eksempel en frukt – er nok i de tre første månedene av svangerskapet.
• Måned 4–6: Legg til enda et – litt mer mettende – mellommåltid mellom fjerde og sjette måned.
• Måned 7–9: Spis gjerne to ordentlige mellommåltider i løpet av dagen, for eksempel yoghurt og brødskive, pluss minst én frukt.

Sug etter bestemte typer mat – picasyndromet
Gravide kvinner får ofte lyst på bestemte typer mat, for eksempel lakris, avokado, sjokolade eller appelsiner. Men det finnes også kvinner som føler trang til å spise papir og andre uspiselige ting. Det finnes faktisk en medisinsk betegnelse på denne formen for "matgalskap" under svangerskapet: picasyndromet.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...