Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Forberedt til fødselen

Mosjon og sunn mat gjør deg sterk og gir deg energi som det ellers er lett å miste under svangerskapet. Men det er også viktig med avslapping og pusteøvelser. Et yogakurs eller et fødselsforberedende kurs kan være en fin måte å forberede seg til fødselen på.

Det er selvsagt gunstig å begynne tidlig med yoga og avslappingsøvelser for at du skal komme inn i vanen og lære å arbeide med kroppen. Det er imidlertid aldri for sent å komme i gang med slike øvelser. Enkelte øvelser kan du gjøre alene, for eksempel rolige avslappingsøvelser eller yoga. Andre, for eksempel massasje og pusteøvelser, kan du gjøre sammen med partneren eller den personen du vil ha med deg som støtte ved fødselen.

Pusteøvelser eller fødselsforberedende kurs
Pusteøvelser er en fantastisk måte å forberede seg på, og i tillegg kan du bruke dem under fødselen.Det finnes mange ulike pusteøvelser du kan prøve. Spør jordmoren om en god metode, eller meld deg på et fødselsforberedende kurs, som på flere ulike måter forbereder deg til fødselen. Det er fint om du kan øve sammen med partneren eller en venn, som på den måten lærer å "coache" deg under fødselen. Det er fort gjort å miste fokus når smertene setter inn.

Forberedelse til fødsel gjennom avslapping eller yoga for gravide
Avslapping er faktisk en effektiv form for smertelindring, men evnen til å slappe av må ofte trenes opp. Særlig hvis du skal kunne bruke den i en mindre behagelig situasjon, det vil si under fødselsriene, når du har det vondt og kanskje er stresset.
En del kvinner prøver yoga, mens andre bruker andre metoder, for eksempel massasje eller pusteteknikker de har lært på et fødselsforberedende kurs.

Prøv gjerne en enkel øvelse for å forberede kroppen allerede nå:
Legg deg i en behagelig stilling med puter som støtte.
Trekk pusten dypt, og legg merke til hvordan musklene slapper av.
Spenn musklene i beina i noen sekunder, og slapp deretter av igjen.
Spenn beina. Og slapp av. Vær bevisst på hvordan forskjellen føles.
Jobb deg gjennom hele kroppen på samme måte, del for del.
Du kan også begynne med høyre fot, deretter høyre bein og jobbe deg oppover. Når du har spent og slappet av i alle musklene i ansiktet og deretter rundt hodet, fortsetter du nedover på den andre siden.
Kjenn at du blir stadig tyngre og mer avslappet.
Lytt gjerne til vakker musikk mens du gjør øvelsene.

Denne typen rolig og harmonisk avslapping gjør sannsynligvis at barnet føler samme velvære som du. Hvis du trener på det og lett kan finne tilbake til denne trygge, tunge følelsen, kan du bruke samme teknikk for å takle smerter under fødselen.

Massasje lindrer smerter
Massasje skaper nærhet og lindrer smerter. Selv om poenget ikke først og fremst er å kna muskler, kan den økte blodsirkulasjonen myke opp stramme muskler og spenninger som ofte dukker opp under svangerskapet. Masser gjerne med litt mykere bevegelser enn til vanlig, der det føles behagelig for deg.
Under fødselen kan denne formen for massasje hjelpe deg med å flytte fokus bort fra riene.
Kombinert med en behagelig fødestilling eller et varmt bad kan massasje gi avslapping og hvile når du har mye smerter. Det er også noe mange fødeavdelinger gir tilbud om: å sitte i en varm dusj eller ta et varmt bad i fødselens første fase.

Skriv en fødselsplan
En annen måte å forberede seg til en fødsel på er å lese, lære seg litt om hvilke typer smertelindring som finnes, og tenke over hvilke ønsker du har.
Det kan være smart å skrive en fødselsplan, et fødselsbrev, som beskriver hva slags person du er, og hvordan du ser for deg at en god fødsel skal være. Det er ikke alltid så lett å forklare alt når riene har satt inn for alvor, og da kan det være godt å ha tenkt gjennom tingene på forhånd.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...