Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Næringsstoffer, vitaminer og mineraler som barn trenger

Vi får ofte høre at det er viktig med et variert og balansert kosthold for både barn og voksne. Men hva betyr det? Her får du tips om hvilke næringsstoffer, vitaminer og mineraler det voksende barnet trenger.

Det virker kanskje litt gammeldags å snakke om matpyramiden og kostsirkelen, men de gir en god illustrasjon av hvilke næringsstoffer du og det lille barnet har behov for. De ulike delene av modellene representerer ulike typer matvarer som barn og voksne trenger hver dag.

Tallerkenmodellen
Barn som har et variert kosthold med mye frukt og grønt, har ikke behov for kosttilskudd.Men hvor mye skal barnet ha av hver del av de ulike "etasjene" i matpyramiden? Bruk tallerkenmodellen! Den fungerer til små barn som akkurat har begynt å spise hele måltider. Ifølge tallerkenmodellen skal 1/3 av tallerkenen bestå av kjøtt eller fisk (proteiner), 1/3 av grønnsaker og 1/3 av pasta, ris eller poteter (karbohydrater). Vegetarmat for barn kan du lese mer om her.
Avslutt med en dessert bestående av frukt eller bær. Les tips om sunne desserter her.

Proteiner, karbohydrater og sunt fett
• Proteiner gir muskler. Siden kroppen ikke kan lagre proteiner, må vi få det i oss hver dag. Proteiner finnes blant annet i melk og meieriprodukter, kjøtt, fisk, egg, erter og bønner.
• Karbohydrater gir energi og er kroppens drivstoff. Pasta, ris, brød, poteter, frukt, grønnsaker og grøt er gode kilder til karbohydrater.
• Fett er en viktig energikilde som i tillegg hjelper kroppen med å ta opp vitaminer. Barn trenger mer fett enn voksne, siden de vokser. Fettsyrene omega-3 og omega-6 er blant annet viktige for hjernens utvikling. Frem til barnet er to år, kan du med fordel tilsette en teskje rapsolje eller olivenolje i hjemmelaget mat to til tre ganger per dag. I ferdigkjøpt barnemat behøver du ikke tilsette ekstra fett. Fet fisk som laks inneholder også sunne omega-3-fettsyrer.

Forsiktig med fiber i begynnelsen
Magen og tarmen hos små barn er mer følsom for fiber enn hos voksne. Mye fiber kan gjøre at babyen får løs mage eller diaré. Og hvis babyen ikke drikker nok, kan den få forstoppelse. Fiberrike matvarer metter dessuten raskt, noe som kan gjøre at barnet kanskje ikke orker å få i seg nok næring.
Fra omtrent åtte måneders alder kan du prøve fullkornsgrøt eller fullkornsvelling for å begynne å øke fibermengden. Men hvis babyens mage ser ut til å reagere, er det bedre å gå tilbake til den vanlige typen igjen.

Viktige mineraler
Mineraler er viktige blant annet for nervenes og musklenes funksjon.
Her er noen ekstra viktige mineraler:
• Sink finnes i melk, kjøtt, kylling, fisk og brød. Sinkmangel kan forstyrre barnets utvikling og vekst.
• Kalsium finnes i meieriprodukter og grønne grønnsaker. Kalsium trengs, sammen med D-vitamin, for å bygge opp skjelett og tenner. For en ettåring tilsvarer cirka fem desiliter melkeprodukter dagsbehovet for kalsium. Én desiliter melk gir like mye kalsium som halvannen osteskive. Også industrifremstilt barnegrøt og velling inneholder mye kalsium.
• Jern finnes i mange matvarer, for eksempel kjøtt, lever og grønne grønnsaker. Selv om det er jern i mange matvarer, får barn som vokser raskt, ofte ikke i seg nok. Derfor anbefales det å gi barn jernberiket grøt og velling. Jern tas lettere opp sammen med C-vitamin, så det er en god idé å tilsette noe C-vitaminrikt i barnets grøt, for eksempel fruktpuré.

Viktige vitaminer
Vitaminer er livsviktige for barnets vekst og helse. Barn som spiser variert og sunn mat, får vanligvis i seg nok vitaminer og mineraler, med to unntak: D-vitamin og K-vitamin.
• K-vitamin er nødvendig for at blodet skal kunne levre seg. Nyfødte barn i Norge får en sprøyte med K-vitamin, og deretter trenger man ikke ekstra tilskudd av det.
• D-vitamin i form av D-dråper eller tran bør du gi babyen fra omtrent fire ukers alder. Fortsett å gi tilskuddet frem til barnet er cirka to år. Hvis barnet er mørkhudet (og får i seg mindre D-vitamin via huden) eller har et helvegetarisk kosthold, kan det trenge tilskudd opptil fem års alder. D-vitamin finnes i fet fisk og egg samt i meieriprodukter og matfett som er beriket med D-vitamin, for eksempel margarin og melk. D-vitamin er sammen med kalsium viktig for utviklingen av skjelettet.
• A-vitamin er viktig for blant annet synet. Det finnes i smør, margarin, fisk, lever, egg og melk.
• C-vitamin, askorbinsyre. Det finnes i frukt (særlig sitrusfrukter), bær, poteter, grønnsaker og rotfrukter. C-vitamin trengs blant annet for å bygge opp brusk og bein. Dessuten gjør C-vitamin det enklere for kroppen å ta opp jern fra maten.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...