Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Barnets motoriske utvikling fra 1,5 til 4 år

I denne alderen har barn stort behov for å bevege seg. De utforsker omgivelsene med stor interesse, motorikken utvikles, og koordinasjonen blir bedre.

Når barnet nå kan forflytte seg selv, blir det mer selvstendig. Barnet blir stadig mer utforskende og lærer enormt mye.

Barnet trenger å bevege seg mye
Det er veldig bra og viktig at barn får mulighet til å bevege seg, og i denne perioden liker de ofte å klatre, gå og løpe mye. Det er også viktig at en voksen er med, for nå skjer ting lynraskt. Plutselig har barnet klart å klatre opp på en stol eller fått tak i en bordduk.

Nå kan barnet holde i en fargestift, tegne og bygge med klosser. Både leker og kjøkkenredskaper er morsomme og må både bankes med og smakes på. I en periode med aktiv fysisk utforsking kan språkutviklingen stagnere en stund. Men det er helt normalt. Den vil komme i gang igjen.

Pinsettgrepet stadig mer viktig
Samtidig begynner barnet i økende grad å undersøke ting med fingrene i stedet for med munnen. Pinsettgrepet, som innebærer at barnet kan bruke tommelen og tuppen på pekefingeren, er nå et av barnets viktigste redskaper.

De fleste barn kan nå drikke selv av et krus. De kan holde skjeen i den ene hånden og tallerkenen i den andre. Barnet lærer å spise selv, men liker ofte best å spise med hendene. Det er en del av utviklingen, og barnet har behov for å både se og kjenne på maten før den puttes i munnen.

Begynner å løpe og hoppe
Etter å ha øvd på å reise seg, gå, hoppe og klatre blir barnet stadig stødigere og begynner å kunne løpe, stå på tå, sparke en ball, klatre opp på møbler og ned igjen uten hjelp samt gå opp og ned trapper. Alt bør skje under oppsikt av en voksen, noe som iblant kan føles frustrerende, siden barn ofte liker å holde på med samme ting veldig lenge.

Barn i 2-årsalderen beveger seg ofte mye og utvikler seg veldig. Mange begynner også å lære seg å kjøre sparkebil og sykle på trehjulssykkel. De fysiske aktivitetene er stimulerende både for hjernens utvikling og for motorikken.

Repeterer og lærer
Å repetere er nå barnets viktigste måte å lære nye ting på. Barn kan for eksempel synes det er morsomt å hoppe fra en lav høyde eller kaste en ball om og om igjen. Når barnet er rundt 3–4 år, kan det begynne å bruke barnesaks og tegne sirkler. Mange kan også male med litt tykke pensler.

Barnet har nå ingen problemer med å løpe og hoppe, og han eller hun beveger seg gjerne lenger enn før. Mange kan kle på seg, gå noen skritt baklengs, holde balansen på ett ben en stund, hoppe med samlede bein og sykle på trehjulssykkel. Mange barn liker å sparke ball, men det er vanskeligere å ta imot ballen med hendene. Det kommer senere.

4-åringen kan klippe og tegne
Finmotorikken har utviklet seg, og barnet kan nå bevege fingrene uavhengig av hverandre. Mange barn kan også spise selv med både gaffel og skje. Noen barn kan nå holde blyanten eller fargestiften med tommelen og pekefingeren når de tegner, mens andre fortsatt bruker hele hånden. Noen klarer å kjenne igjen navnet sitt når de ser det skrevet. Mange barn kan bruke saks og kan mer eller mindre klippe etter streker.

Les mer
Slik utvikles sansene og barnets hjerne
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...