Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Vitaminer, mineraler og folsyre

Nå er det viktig at du tar vare på deg selv. Men selv om du spiser sunt og variert, kan det være vanskelig å få i seg nok folsyre, jern, D-vitamin og kalsium.

Kroppen tar lettere opp næringsstoffer hvis de kommer i form av sunn mat under svangerskapet. Men kosttilskudd og multivitaminer kan være et godt supplement: Folsyre anbefales til kvinner både før og mens de venter barn. Og mange kvinner må ty til en tablett for å bekjempe jernmangel.

Folsyre
Norske helsemyndigheter anbefaler alle som planlegger å bli gravide, å ta ekstra folsyre, helst minst én måned på forhånd.
Hvis du allerede er gravid, er det ekstra viktig at du får i deg 400 mikrogram om dagen frem til og med uke 12. I det første trimesteret reduserer nemlig folsyre risikoen for at barnet får ryggmargsbrokk. Men også senere, i resten av svangerskapet, er folsyre viktig for både fosteret og deg.
Slik får du i deg folsyre:
- grønnsaker som spinat, brokkoli, hvitkål
- bønner, kikerter, linser
- frukt og bær
- fullkornsprodukter
- tablett med folsyre

Kalsium
Kalsium trengs for å bygge opp barnets skjelett og tenner. Derfor bør du prøve å få i deg cirka 900 mg kalsium per dag. Det tilsvarer cirka en halv liter melk og en yoghurt eller noen skiver med ost. Hvis du bare vil drikke melk, blir det cirka 0,75 liter.
Slik får du i deg kalsium:
- melk, yoghurt, ost
- brokkoli, spinat, hvitkål
- sardiner
- reker
- egg
- grønne bønner

D-vitamin
Kalsium og D-vitamin hører sammen. D-vitamin trengs nemlig for at du og barnet skal kunne ta opp det kalsiumet som finnes i maten. Du kan få i deg en del gjennom maten, men kroppen produserer også D-vitamin når du er ute i solen.
Slik får du i deg D-vitamin:
- melk, surmelk, yoghurt, margarin (D-vitaminberiket)
- fisk og egg
- solen
Vanligvis har ikke vi nordmenn behov for D-vitamintilskudd i den lyse årstiden, men om vinteren kan det trengs.
Jo mørkere huden din er, jo vanskeligere er det for den å produsere D-vitamin. Hvis du dekker til store deler av huden, kan du trenge kosttilskudd med D-vitamin selv om solen skinner – spør jordmoren eller legen om råd.

Unngå for mye A-vitamin
A-vitamin trengs blant annet for at barnets syn skal utvikle seg normalt. Men altfor store doser i første del av svangerskapet antas å kunne gi økt risiko for skader på fosteret.
For ikke å risikere at det voksende barnet får i seg for mye A-vitamin, bør du unngå å spise lever og nyrer. Leverpostei går imidlertid bra. Det inneholder ikke for høye nivåer, men derimot mye jern, som du sannsynligvis har behov for.
Hvis du tar vitamintabletter, er det viktig at disse inneholder maks. 1 milligram A-vitamin per dag. I gulrøtter finnes det mye A-vitamin i form av betakaroten - og du kan aldri få for høy dose ved å spise for mange.

Multivitamintabletter
Hvis du velger en type multivitamintabletter som er beregnet på gravide, får du i deg den anbefalte dosen av folsyre og D-vitamin.
Fortell alltid jordmoren eller legen hvilke vitaminer eller kosttilskudd du tar. Du behøver ikke ta ekstra kosttilskudd hvis ikke jordmoren eller legen har anbefalt det. Unngå spesielt ginseng- og algepreparater.

Jern
Mange gravide rammes av jernmangel. Les om hvordan du får i deg nok jern.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...