Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Hjemme igjen etter keisersnitt

Å komme hjem med et nyfødt barn og sting på magen medfører en stor omstilling. Det kan hende det gjør vondt, og du må ta vare på deg selv, slik at såret leges ordentlig. Her får du noen råd om hva du bør tenke på når du kommer hjem etter et keisersnitt.

Et keisersnitt er en stor operasjon enten det er planlagt eller akutt. Og det er en stor begivenhet i livet å bli foreldre. For deg som mamma medfører fødselen også hormonforandringer og et operasjonssår du må passe på.

Et akutt keisersnitt kan være et sjokk
Et akutt keisersnitt kan vekke mange ulike følelser. Selvfølgelig er man lettet hvis alt har gått bra, men mange kvinner føler at de har gått glipp av fødselsopplevelsen eller den første kontakten med barnet.
Også hos partneren som har vært med, kan følelsene strømme på. Det er skremmende å oppleve at stemningen på fødestuen endrer seg, og at situasjonen blir akutt. Det kan ta lang tid før du blir kvitt denne redselen.
Uansett hva du eller dere føler, er det alltid en god idé å snakke med jordmoren eller legen som var til stede ved fødselen, for å gå gjennom det som skjedde og hvorfor.

Hvis keisersnittet var planlagt, har du fått mulighet til å forberede deg og sitter sannsynligvis ikke igjen med like mange spørsmål etterpå.

Ingen løft, men gjerne en spasertur
Å ta vare på deg selv innebærer blant annet at du bør unngå å løfte ting som er tyngre enn barnet ditt – som jo ikke veier spesielt mye. Be partner, familie eller venner om hjelp.
Prøv å bevege deg litt. Det lindrer smertene, gjør at såret leges fortere, forebygger komplikasjoner, får i gang blodsirkulasjonen og reduserer hevelsen i underlivet. Spaserturer er en god og myk start.

Pass på operasjonssåret
Det kan hende at operasjonssåret klør mens det leges og stingene løser seg opp. Det er viktig å holde såret rent og tørt. Vask såret med såpe og vann når du dusjer.
Unngå å utsette arret for direkte sollys de første seks månedene. Da blir arret mindre synlig når såret er leget. Deretter kan du gradvis begynne å venne huden til sol igjen. Hvis arret blir rødt, bør du smøre det med høy solfaktor eller dekke det til med tape, for eksempel kirurgtape.

Trening etter keisersnitt
Nybakte mødre bør vente med treningsøkter til det har gått minst seks uker etter fødselen. Unngå hopping og løping i alle fall de første fire månedene. Dessuten må du selv kjenne etter hvordan kroppen føles, når du etter hvert begynner å trene. Hvis det gjør vondt i arret eller du føler deg veldig tung i underlivet, kan det være et tegn på at du har anstrengt deg for hardt og bør ta det litt roligere.Det er viktig å la magemusklene finne sammen igjen, siden de ble delt under svangerskapet. Derfor bør du bare trene de dype magemusklene: Tren på å "suge inn" navlen og midjen mot ryggraden, og fokuser på holdning. Unngå sit-ups.

Bekkenbunnsøvelser
Selv om du ikke har vært gjennom en vaginal fødsel, har bekkenbunnen din likevel blitt utsatt for belastning i mange måneder. Derfor bør du så snart du orker, komme i gang med bekkenbunnsøvelser – slik gjør du.

Det er alltid en liten infeksjonsrisiko etter en operasjon
Du bør ta kontakt med helsepersonell hvis du:
- får feber
- har mye vondt i magen
- får illeluktende renselse (kraftig utflod fra underlivet)
- merker at operasjonssåret blir rødt, ømfintlig og betent
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...