Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Trening etter fødselen

Det kan være vanskelig å få tid til å trene før du har fått amme- og søvnrutiner på plass og hverdagen til å fungere. Men på samme måte som da du var gravid, er litt mosjon bedre enn ingenting. I begynnelsen holder det med trilleturer og bekkenbunnstrening.

Du lurer kanskje på om kroppen noen gang vil få tilbake den formen og styrken den hadde før svangerskapet. Magen forsvinner ikke umiddelbart selv om barnet er født, og i denne fasen er det litt leit når andre fortsetter å spørre deg når du har termin ...
Noen ekstra kilo er helt normalt etter et svangerskap. Å begynne å slanke seg akkurat nå er en dårlig idé, særlig hvis du ammer. Det kan nemlig føre til at giftstoffer som ligger lagret i fettcellene dine, skilles ut i morsmelken. Det er langt bedre om du rører litt på deg!

Svak bekkenbunn
Plages du med at det kommer noen dråper i trusen når du nyser eller hoster? Bekkenbunn og magemuskler strekkes under svangerskapet og må trenes opp igjen for å bli slik de var før.

Allerede etter noen få dager kan du prøve noen enkle øvelser hvis du vil:
• Knip musklene rundt endetarmen, skjeden og urinrøret.
• Knip i ca. 2 sekunder, ta 2 sekunders pause.
• Gjenta 10 ganger.
Øvelsen kan gjøres sittende, liggende eller stående.
Les mer om svak blære etter fødsel

Andre lette øvelser som du har gjort under svangerskapet, fungerer godt også etter fødselen, men husk at du nå må knipe ordentlig med bekkenbunnsmuskulaturen uansett øvelse.

Når kan jeg begynne å trene som vanlig?
Trilleturer er vanligvis akkurat passe mosjon for de fleste som har gjennomgått et svangerskap etterfulgt av fødsel eller keisersnitt. Men du lengter kanskje etter å trene litt hardere og få svette litt?
Det tar cirka to måneder før eventuelle sting er borte, eventuelle hevelser er forsvunnet og livmoren har fått tilbake sin opprinnelige størrelse. Cirka seks uker etter fødselen har du sannsynligvis vært til såkalt etterkontroll hos jordmor. Hvis alt så bra ut da, kan du begynne å trene, for eksempel på kom-i-gang-trening eller mor-og-barn-trening, der du dessuten ofte får tilbud om barnevakt.

Les også:
Sex etter svangerskapet – kvinnens kropp
Sex og lyst etter svangerskapet
Bæresele og bæresjal
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...