Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Fra små smaksprøver til god matlyst

Fra små smaksprøver til god matlyst

Velkommen til bords! Ved å spise sammen, og se hvordan dere andre spiser, lærer barnet hvordan det skal foregå. Men hva skal barnet spise?

Nå kan du gradvis servere babyen mer av den maten som resten av familien spiser. Men unngå for mye salt, for det er ikke bra for babyens nyrer.
Babyer som ammes, trenger fortsatt opptil en halv liter melk per dag, men er klare til å prøve nye typer mat, for eksempel:
• brød – rugbrød, kneippbrød, lyst brød, rundstykker
• frukt og grønt, også nye typer
• melk, yoghurt og ost
• finskåret kjøtt, kylling, fisk, egg, kokte tørkede erter, bønner eller linser
• flere ulike kornprodukter

Mellommåltider til ettåringen
Småbarn bør spise lite og ofte og har derfor behov for mellommåltider. De har små mager og forbruker massevis av energi.
Sunne mellommåltider er for eksempel:
• små eplebiter
• kjeks med peanøttsmør uten nøttebiter
• en halv banan
• osteterninger
• fruktyoghurt
• gulrotstaver
Noen barn liker å tygge når tennene begynner å dukke opp. Tilby barnet kavringer, eller kjøp en bitering.

Toåringen er mer skeptisk til ny mat
Undersøkelser har vist at babyer på seks måneder er mer åpne for nye smaker og matretter enn eldre barn. Allerede i toårsalderen blir det vanskeligere å tilby nye typer mat, og den vanskeligste alderen er perioden mellom fem og ti år.
Det som skjer i toårsalderen, henger sammen med barns utvikling. De oppdager at de er unike individer med egen vilje, og det er vanlig at de nekter å spise. Hvis de har smakt på mange ulike typer mat før den tid, er sannsynligheten mindre for at de blir kresne fremover.

Les mer om vitaminer og andre næringsstoffer barnet trenger, og om vegetarmat til barn.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...