190917_libero_ug5_326_cmyk_desktop

Barnets første lekekamerater og venner

Det er koselig å se for seg to smårollinger som henger sammen som erteris. Men det er ikke særlig realistisk, for barn får vanligvis ikke venner før de blir litt eldre. Vi kan ikke forvente at en toåring skal ha venner på samme måte som større barn eller oss voksne. Men i treårsalderen skjer det noe. Da får mange barn lekekamerater og begynner å leke fint sammen.

Det krever tid og trening å lære seg hva som skal til for å være en venn. Som voksne vet vi hvor fint det er å ha venner, og hvor viktig det er med vennskap. Derfor begynner vi ofte å se etter, og tror vi ser, tegn på vennskap mellom barn mens de fortsatt er veldig små. Iblant legger vi for stor vekt på vennskap med andre barn, eller vi bekymrer oss over at barnet ikke har en bestevenn. Det skyldes ofte at vi altfor tidlig tror barn vil beherske det komplekse samspillet med andre barn.

Toåringer og parallellek

Når barna er rundt to år, blir de ofte mer interessert i andre barn i omgivelsene. Men de strever fortsatt med mer avansert sosialt samspill, og det kan være vanskelig å dele på leker og andre spennende ting. På denne alderen handler leken ofte om å ta ting fra lekekameraten, forsvare egne ting og gråte hvis lekekameraten får tak i dem… Og det er akkurat slik det skal være. Det er nemlig en naturlig del av utviklingen, og ikke et tegn på at barnet er ekstremt egoistisk! Mennesket er skapt for å være nysgjerrig på omgivelsene sine, og de sosiale reglene vi har utviklet om samarbeid og rettferdighet, er altfor kompliserte for små barn – som først og fremst drives av egen lyst og vilje.

Voksne begynner iblant å se etter tegn på vennskap mellom barna allerede når de er rundt to år. Men de små må komme enda litt lenger i utviklingen før de kan skape varige og nære vennskapsrelasjoner. Et barn i toårsalderen er ikke modent for samspill og felles lek med turtaking, og vil heller sitte ved siden av et annet barn og leke med sine egne ting. Gjennom denne formen for parallellek utforsker barnet vennskap i passe tempo. Når barnet etter hvert kommer lenger i den sosiale utviklingen, bør du som forelder være til stede og forsiktig veilede ham eller henne i samspillet med andre. Men husk at det kan ta tid, og at barnet ennå ikke kan styre impulsene sine. Konflikter med andre barn skyldes ikke at han eller hun er slem!

Tre tips som kan hjelpe barn med å leke sammen

Det tar tid å lære seg å være en god venn. Kanskje blir vi aldri utlært. Men selv om det er vanskelig og krevende, finnes det noen knep du kan bruke for å hjelpe barna i starten:

  • Ikke utfordre barna for mye. Pass på at det finnes to av de mest populære lekene, eller rydd bort leker du vet det ofte blir konflikt om. Det blir lettere å leke hvis man ikke må krangle om det som er mest fristende og morsomt!
     
  • Prøv å unngå å korrigere og oppdra barnet mens det leker – grip bare inn hvis du må hjelpe til med konflikthåndtering eller avlede barnet fra en vanskelig situasjon. La barnet få leke fritt selv om han eller hun ikke oppfører seg helt slik du skulle ønske. Et overvåket barn blir ofte stresset og mer kranglete. Dessuten lærer barn mye om det sosiale samspillet ved å få teste ulike situasjoner sammen – mindre uenigheter i leken klarer barna ofte godt å løse på egen hånd.
     
  • Snakk med de andre foreldrene om hva dere mener om barna og oppførselen deres overfor hverandre. Blir du usikker i en situasjon, kan det være lurt å sjekke med andre og spørre for eksempel: «Synes du barnet mitt er for hardhendt mot barnet ditt?» Ved at foreldre kommuniserer med hverandre om barna, blir det lettere å forstå hverandre – og dermed også lettere å hjelpe barna med å leke sammen.

Når begynner barn å leke med venner?

Når de er rundt tre år, pleier barn som oftest å kunne leke sammen. Selv om barn på denne alderen fortsatt er umodne når det gjelder sosiale relasjoner, begynner de å bli mer opptatt av andre barn og langt mer interessert i å leke med dem. De tar steget fra parallellek til felles lek der de fantaserer og utvikler leken sammen. Barna øver seg på å gjøre ting etter tur, og de kan snakke vennlig og imøtekommende med hverandre for å være en god venn. Det har med andre ord skjedd mye siden de prøvde å ta fra hverandre lekene! Forskning viser at fra treårsalderen har barn mer fokus på og snakker mer med de andre barna i barnehagen enn med de voksne. Det er altså ikke uvanlig at vennskap oppstår i barnehagen. Men for mange kan det ta lang tid før de får virkelig gode venner, og relasjonene endrer seg raskt i denne alderen.

Før eller senere får de fleste barn venner som de trives sammen med, men noen har vanskelig for å få venner og trenger mer tid. Sånn er livet. Ingen er like. Noen vil ha venner de kan ha det gøy sammen med, andre foretrekker å være mye alene, mens atter andre ønsker seg venner med samme interesser. Og både interesser og vennskap kan som kjent endre seg. For de som strever med sosialt samspill, kan lek være en utfordring gjennom hele barndommen. De trenger derfor mye hjelp og støtte fra voksne for at det skal fungere.

Faktasjekket av Tova Winbladh, autorisert psykolog

Del artikkel