Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Barnets første lekekamerater og venner

Vi håper alle at barna våre skal få venner og lekekamerater. Men når de er små, er de fornøyde med å bare leke ved siden av hverandre. Det er for tidlig å forvente at de skal ha venner på samme måte som oss voksne. Med tiden lærer de imidlertid å være venner og leke sammen.

Det tar tid å lære seg hva som kreves for å være en venn. Som voksne vet vi hvor hyggelig det er å ha venner, og hvor viktig det er med vennskap. Derfor begynner vi å se etter tegn på vennskap mellom barna mens de ennå er veldig små. Iblant legger vi for stor vekt på vennskap med andre barn, eller vi bekymrer oss over at barnet ikke har en bestevenn. Det kan skyldes at vi altfor tidlig forventer at de skal beherske samspillet med andre barn.

Toåringer synes det er gøy med andre barn, men vil helst ha de andres leker
Først når barna er mellom to og to og et halvt år, begynner de å legge merke til hverandre. Det er ikke først og fremst den andre personen de legger merke til, men tingene personen leker med. I denne alderen handler det om å ta fra hverandre leker og å holde på dem. Det er en naturlig del av utviklingen. Kanskje begynner vi voksne å se etter tegn på vennskap mellom barna allerede da, men de må komme enda litt lenger i utviklingen før det kan skje. Barna er ennå for opptatt av seg selv til at de kan få gode lekekamerater. De driver med parallellek og behersker ikke samspill ennå. Kanskje kan man forsiktig begynne å fortelle barnet at det ikke må ta ting fra andre. Det er det første steget på veien mot samspill og felles lek. Men gi det tid.

Treåringene begynner å beherske samspill og lek
Selv om treåringer fortsatt er umodne når det gjelder sosiale relasjoner, begynner de nå å vise entusiasme overfor andre barn. De begynner å kunne leke mer aktivt med hverandre i par eller grupper. Fra parallellek tar de et steg i retning av felles lek. Ord som "vi", "venn" og "jeg" blir en del av ordforrådet. Barna øver seg på å gjøre ting etter tur, og de kan snakke vennlig og imøtekommende med hverandre om å leke en ordentlig lek eller en rollelek.

Forskning på treåringer og lek
Forskningen sier, interessant nok, at fra treårsalderen har barn mer fokus på og snakker mer med de andre barna i barnehagen enn med de voksne. Men blir de bestevenner? Det kan ta litt tid. Å bli venn med noen begynner med at man øver på å være sammen, deler med seg, viser hensyn og har det gøy. Akkurat som for voksne.

Før eller senere får de fleste barn venner som de trives sammen med. For noen barn tar det lengre tid å få venner. Slik er livet. Ingen er like. Vi ser etter ulike ting i våre vennskapsforhold. Noen vil ha venner som de kan ha det gøy sammen med, mens andre vil ha venner med samme interesser, for eksempel biler eller dukker. Interessene kan variere, og det kan vennene også.

Tips til hva du kan gjøre for å hjelpe barnet med å få lekekamerater
Etter hvert lærer vi oss å være venner hvis vi får mulighet til å øve oss på å leke, dele med oss og vise hensyn. Begynn med bare én venn. Hjelp barna med å komme i gang med leker som de kan leke sammen, men ikke ha for høye forventninger. Vær i nærheten, pass på at de kommer overens, og forhold deg nøytral. Unngå å legge press på barna – det skal være gøy for alle som er med.

Som foreldre kan man på ulike måter vekke lysten til å leke. Man kan selv leke med barnet og oppmuntre barnets initiativ til lek. Man kan sørge for at barnet får møte jevnaldrende, og ta med barnet ut i skogen eller på lekeplassen for å leke. Bruk barnets ideer i leken!

Flere artikler om lek og vennskap
Sikre leker?
Innendørsaleker for barn og voksne
Språkutvikling - tips til hvordan dere kan leke frem språket
Leker for babyer og små barn
Leke med barn
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...