Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Smerter i rygg og bekken samt bekkenløsning

Har du vondt i ryggen eller bekkenløsning? Mange gravide kvinner kan oppleve smerter i korsrygg og bekken under svangerskapet. Her er noen tips til hva du kan gjøre for å føle deg bedre.

Det er normalt å ha ryggsmerter under svangerskapet på grunn av hormoner og endret kroppsholdning fordi livmoren vokser. Vær bevisst på holdningen din, og dra inn bekkenet for å unngå svai i ryggen.

Det er også en god idé å styrke ryggraden gjennom trening. Yoga, vanngymnastikk og svømming anbefales. Vedvarende ryggsmerter kan eventuelt lindres gjennom behandling hos fysioterapeut, akupunktør, osteopat eller kiropraktor.

Ryggsmerter som kommer og går, kan skyldes kynnere, som noen ganger kjennes mer i ryggen enn i magen. Spør jordmoren hvis du er usikker.

Smerter i bekkenet
Smerter i bekkenet kan også være et symptom på det som ofte kalles bekkenløsning. Slike bekkensmerter blir ofte verre i forbindelse med aktiviteter som å kle på seg, gå på tur eller gå opp trapper. Det kan være ulike årsaker til bekkenløsning, for eksempel at graviditetshormoner myker opp enkelte områder i bekkenet, slik at de skal kunne utvides litt under fødselen. Et slikt område kan være det fremre punktet som heter symfysen, der de to bekkenhalvdelene møtes. En annen forklaring på smertene kan være at de ulike delene av bekkenbeinet har forskjøvet seg.

Tips ved og behandling av smerter i bekkenet og bekkenløsning
Bekkensmertene dukker vanligvis opp cirka halvveis i svangerskapet. Jordmoren kan eventuelt anbefale behandling hos fysioterapeut, akupunktør eller kiropraktor.
Et bekkenbelte kan lindre, og spesielle øvelser kan hjelpe. Snakk med jordmoren. Unngå å gjøre store bevegelser, å sitte lenge i samme stilling og å gjøre diagonale bevegelser hvis det gjør smertene verre.

Prøv følgende for å forebygge eller lindre smerter i korsryggen eller ved bekkenløsning:
• Ta pauser i løpet av dagen.
• Bytt stilling ofte.
• Unngå å lene deg fremover mot den ene siden. Strekk deg, uansett om du står, går eller sitter.
• Hvis du sitter eller står når du jobber, er det særlig viktig å bytte stilling ofte.
• Prøv å legge en ispose på de mest ømme stedene i 15–20 minutter.
• Bruk stødige, behagelige sko som er enkle å ta av og på.

Hva gjør man hvis smertene fortsetter etter fødselen?
I de fleste tilfeller blir smertene mindre etter fødselen, men i sjeldne tilfeller fortsetter de og må behandles. De fleste har godt utbytte av trening som fokuserer på bekkensmerter. Snakk med jordmor eller en fysioterapeut som er spesialist på området.

Les mer om å jobbe eller ikke under svangerskapet.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...