preg13566_desktop

Bekkenløsning som gravid

Det finnes mange ord for smerter i ryggen under graviditeten, og vi bruker mange ulike uttrykk. Bekkenløsning, korsryggsmerter, bekkensmerter og bekkenlåsning. Men for de fleste handler det om smerter i nedre del av korsrygg eller frem i ”skambenet”.

Å ha vondt i korsryggen er vanlig og mange gravide kjenner seg igjen i dette. Det er mye man selv kan gjøre for å forebygge å få vondt, og for å få det bedre hvis man først har fått det. Vi har snakket med jordmødrene Karin og Cecilia om hvorfor man får vondt i ryggen og hva som kan hjelpe.

Hva er bekkenløsning?

Bekkenløsning kommer av at man som gravid blir mere tøyelig og elastisk i vevet for at det skal kunne utvide slik at magen kan vokse, og brusket i skjelettet blir mer tøyelig slik at det kan utvide seg når man skal føde. Dette gjør at man blir litt mer ”ustabil” i rygg/bekken og da må musklene som ligger rundt stabiliseres mer. Da kan det fort bli merbelastning og låsninger i musklene av dette og da kan man få vondt. I tilegg blir man tyngre og får en annen belastning på rygg med voksende mage. Det er svært individuelt, noen kjenner ikke noe til dette, mens andre får kjempevondt.

Går det å forebygge ryggsmerte når man er gravid?

Ved å trene musklene, tenke på god kroppsholdning og ha litt fokus på mobilitetsøvelser og tøying vil man kunne forebygge ryggplager.

Hvordan kjennes bekkenløsning ut?

Bekkenløsning kan føles veldig varierende: noen kjenner smerte i selve hoftene, andre kan kjenne som smerte i skjeden eller skambenet, noen får skikkelig gangsperre og det gjør vondt i hele området. Noen kan også kjenne det bak i halebenet eller at det stråler ned i et eller begge ben.

Hvor tidlig kan man få bekkenløsning?

Noen kan kjenne bekkenløsning allerede fra uke 8-10, men det er heldigvis sjeldent, noen kan kjenne litt rundt uke 16-18 for da er ofte hormonet relaxin som gjør at vevet blir mykere på sitt høyeste nivå. Så er det jo lenger ut i graviditeten, nærmere 3. trimester, hvor de fleste begynner å kjenne det. Noen kan også bli bedre helt på slutten når hode til barnet stiller seg inn i bekkeninngangen.

Har dere noen tips mot bekkenløsning?

Det som kan hjelpe til mot bekkenplager eller korsryggsmerter kan være tøyeøvelser, god holdning, og trening som passer den enkelte. Viktig å finne hva som passer deg, noen blir verre av mye aktivitet og andre av for lite. Får du store plager kontakt fysioterapeut/naprapat/osteopat eller kiropraktor som kan hjelpe deg og få løsnet litt opp. Varme og TENS apparat kan også hjelpe godt mot smertene.
Bekkenplager kan også lindres ved å variere sittestillingen ofte. Unngå tunge løft når du kan, hvis du skal løfte noe tungt, kjenn at du står i en god stilling. Når du ligger på siden kan det være godt med en pute mellom knær og legger. Det kan også gjøre det lettere å snu seg i sengen hvis man har på seg en glatt pysj. Noen opplever også at bekkenbelte kan hjelpe, også mot plager i korsryggen.

Hvorfor får mange vondt i halebeinet som gravid?

Det er at brusket i halebenet også blir mykere og graviditeten presses nedover som også gir økt press på halebenet.

Hva kan man gjøre for å minske denne smerten?

Trene, tøye, prøve og finne avlastende stillinger for å lette på press nedover. Her kan TENS apparat også hjelpe en del.

Er det noe man skal være oppmerksom på ved ryggsmerte ved graviditet?

Ta opp med jordmor eller lege hvis du får vondt, så vil de hjelpe deg med å få identifisert at det ”bare” er vanlig ryggvondt ved graviditet. Hvis du mister følelse eller ryggsmerten kommer og går sammen med at magen blir hard skal du alltid rådføre deg med lege/jordmor.

Del artikkel