Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

Følsom blære etter fødsel

Tisser du noen dråper når du anstrenger deg eller nyser? Da er det på tide å trene bekkenbunnen! Bekkenbunnen har vært utsatt for ekstra stor belastning under svangerskapet. Bekkenbunnsmuskulaturen styrer urinrør, endetarm og skjede og må være i balanse, slik at du ikke opplever ukontrollert lekkasje av urin, avføring eller luft.

Etter fødselen er musklene i bekkenbunnen hovne, og de har blitt strukket mye mens du har båret på barnet. Selv om du ikke har gjennomgått en vaginal fødsel, har bekkenbunnen din likevel blitt utsatt for ganske stor belastning, så ikke glem at også du må trene bekkenbunnen.

Problemene med følsom blære eller inkontinens etter en fødsel forsvinner som regel når hevelsen har lagt seg, men musklene må trenes for at de skal bli like sterke som før. Hvis du trener bekkenbunnsmuskulaturen, hjelper det kroppen din med å hente seg inn igjen. Det øker også blodgjennomstrømningen, noe som bidrar til at eventuelle rifter gror. Samtidig bidrar det til å forebygge eventuelle problemer med inkontinens i fremtiden.

Gjør knipeøvelser
Bekkenbunnsøvelser er bra for alle. Det krever trening, og det anbefales å gjøre dem hver dag på tidspunkter som er enkle å huske. Det er også lurt å knipe hver gang du belaster bekkenbunnen, for eksempel når du løfter barnet, hoster, trener, hopper eller reiser deg opp. Det betyr at du kan knipe mange ganger i løpet av dagen.

Forsøk å gjøre tre sett med ti knipeøvelser i hvert, og prøv å holde hvert knip i 5–10 sekunder. Ta en lengre pause mellom hvert sett, slik at du får tid til restitusjon. Gjør det til en vane å knipe på bestemte tidspunkter.

Du finner flere øvelser og tips på www.tena.no
Les gjerne artikkelen om kvinnens kropp etter fødselen, eller om å komme i gang igjen med trening etter fødselen.
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...