Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

close

13 tips hvis du er kvalm under svangerskapet

Rundt halvparten av alle gravide plages av kvalme, særlig om morgenen. Vanligvis dukker kvalmen opp etter en måneds tid. Etter cirka tre måneder pleier det å gå over. Men enkelte kvinner er kvalme og kaster opp gjennom hele svangerskapet.

Mange som rammes av svangerskapets klassiske "morgenkvalme", er enige om at navnet er misvisende. Der er nemlig ikke bare om morgenen man er kvalm. Kvalmen kan dukke opp når som helst, og enkelte er dårlige hele dagen. Dessuten kan det dreie seg om alt fra å være kvalm i et par dager til å kaste opp hver dag i flere måneder. Les også: Å jobbe eller ikke under svangerskapet 

Kvalmen pleier å gå over etter uke 14
Morgenkvalmen dukker vanligvis opp cirka seks uker etter siste menstruasjon. Hos de fleste kvinner forsvinner den rundt uke 14. Enkelte er imidlertid kvalme under hele resten av svangerskapet. Kvalmen skyldes fall i blodsukker og/eller hormonsvingninger.
Morgenkvalme regnes vanligvis som et tegn på et sunt svangerskap. Men selv om du ikke merker noen symptomer, betyr det ikke at det er noe galt med deg eller barnet. Det er så mye snakk om kvalme at du kanskje forventer å få slike plager, men det er mange som slipper helt unna eller kanskje bare merker det noen få uker tidlig i svangerskapet.
Dessverre finnes det ingen mirakelkur mot kvalme, men nedenfor får du noen tips som kan hjelpe.

Tretten tips mot kvalme
• Spis lette måltider, gjerne hver andre eller tredje time. Hvis du ikke klarer å få i deg mat, kan du spise litt rør- eller fruktsukker.
• Kvalmen dukker som regel opp om morgenen. Det skyldes at du ikke har spist på lenge og har lavt blodsukker. Prøv å spise litt knekkebrød eller en bit banan før du står opp. Det kan også hjelpe å spise litt før du går og legger deg.
• Velg milde, kaloririke matvarer, for eksempel fullkornsbrød, ris og poteter. Man føler seg ofte bedre hvis man spiser mellommåltider med mye karbohydrater, for eksempel litt frukt eller en brødskive. Spis frukt og grønnsaker som ikke er syredannende, altså ikke sure. Unngå kjøtt og fritert mat.
• Lytt til kroppen og hva den har lyst på, men prøv å spise så sunt og velbalansert som mulig. Kanskje kjenner du et sug etter uvanlige ting eller mat du vanligvis ikke spiser. Det er greit å velge det du har lyst på, hvis det ikke er snakk om å innta store mengder godteri, snacks eller søt drikke.
• Nattesøvn er viktig, men prøv også å ta deg en hvil i løpet av dagen hvis du har mulighet til det. De fleste kvinner blir utrolig trøtte i de første ukene av svangerskapet, noe som kan føre til at kvalmen blir verre.
• Drikk masse vann, kullsyrevann eller melk, særlig hvis du kaster opp ofte.
• Unngå kaffe og svart te.
• Prøv akupunktur – enkelte gravide opplever at det lindrer plagene.
• Hvis du pleier å bli bil- eller sjøsyk, bør du unngå lengre bilturer eller båtturer.
• Unngå sigarettrøyk og eksos.
• Ingefær og sitron er velkjente "botemidler". Du kan prøve ingefærte eller andre ingefærprodukter og sitronvann.
• Armbånd mot kvalme fås kjøpt for eksempel på apoteket eller på nettet. De hevdes å aktivere et bestemt akupressurpunkt på håndleddet.
• Noen ganger er kvalmen så plagsom at du trenger legemidler som lindring. Medisin mot reisesyke fås kjøpt reseptfritt på apoteket. Det finnes også reseptbelagte legemidler hvis ingenting annet hjelper, men rådfør deg alltid med jordmor eller lege.

"Lukten av kaffe får meg til å spy"
En del gravide synes at smaks- og luktesansen blir mer følsom enn den pleier. Lukter som de ikke har reagert på før, for eksempel matos og parfyme, gjør dem kvalme. Enkelte kvinner forteller at de plutselig får avsmak for bestemte matvarer og smaker som de tidligere har likt, for eksempel kaffe, mat som er nedlagt i eddik, eller pepper.
Mange gravide opplever at de får en metallaktig smak i munnen. Dette er et smaksavvik som vanligvis går over cirka halvveis i svangerskapet. For å motvirke plagene kan du prøve å tilsette sitron i vannet, suge på noen sitrondrops eller drikke limonade. Du kan også prøve å bruke presset sitron eller soya i matlagingen.

Hvis du ikke klarer å beholde maten
Enkelte gravide kan være kvalme samtidig som de er kjempesultne. Men det er vanskelig å spise hvis maten hele tiden kommer opp igjen.
Ikke vær bekymret for barnet. Det får den næringen det trenger for å vokse. Det passer naturen på. Så lenge du ikke er så dårlig at du går flere dager uten å beholde maten, eller ikke får i deg nok væske, trenger du ikke å bekymre deg. Spis det du klarer å spise – selv om det blir ensformig. Hvil deg, og kontakt jordmoren for å få hjelp og støtte.
En fare ved å kaste opp mye er at du kan bli dehydrert. Dehydrering viser seg ved at du blir tørr i munnen, tisser mindre og kjenner deg trøtt og svimmel. Ta kontakt med helsepersonell umiddelbart hvis situasjonen er så alvorlig.

Du kan lese mer om kvalme i Liberos kostnadsfrie app, Gravidboken.

Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...