Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

 

Tips mot Morgenkvalme

Jeg har noen tips mot morgenkvalme. Det er greit å si på forhånd at noen få ganger var kvalmen så ille, at ingenting hjalp. Men på de aller fleste dager så hjelper det å ta litt ekstra vare på seg selv og følge noen gode råd: Når jeg la meg om kvelden sørget jeg for å ha følgende på nattbordet/i nattbordskuffen: En liters flaske fylt med vann. Knekkebrød med sesamfrø. (Ryvita Multigrain med sesamfrø) Ingefærkapsler med peppermynteolje. (bør ikke tas uten at du har spist minst ett knekkebrød først! Virker ikke på tom mage) Tyggetabeletter mot halsbrann for gravide. Sukkerfri tyggegummi/mints med peppermynte/mint smak. Seaband. (Reisesyke/kvalme akupunkturbånd, kjøpes på apotek) Med en gang jeg våknet tok jeg på meg Seaband. Uansett om jeg følte meg kvalm med en gang eller ikke. Jeg hadde jo opplevd at noen ganger kom kvalmen snikende bare to minutt etter at jeg hadde stått opp, så jeg fant ut at det var bedre å ta det med ro i liggende stilling i sengen til kroppen hadde våknet og "roet" seg litt ned. Det hjelper nemlig å få i seg litt før man står opp om morgenen, når man er så kvalm. Selv bare et halvt knekkebrød kan utgjøre en forskjell. Og for all del, husk å drikk vann! Men ikke for mye, uten at du har noe som binder vannet nede i magen, for er du kvalm, så kommer væsken bare opp igjen! For meg funket det bra å dytte i meg et halvt eller et helt knekkebrød. Jeg brukte GOD tid på det, dvs jeg kastet det ikke i meg, men spiste små biter og litt vann om en annen, og brukte vel opptil tjue minutter på å få i meg et helt knekkebrød. Og så tok jeg gjerne en ingefærkapsel, og tygde deretter en tyggetablett mot halsbrann. 5-10 minutter etter stod jeg opp, og sjansen for at det gikk litt bedre og at jeg slapp å henge i doskåla minsket. Nå vet jeg at alle opplever kvalmen forskjellig fra person til person, men dette er iallefall min erfaring, og hva som fungerte for meg. Men jeg vet at gode råd er dyre, når man føler seg så elendig, og det er absolutt verdt å prøve ut gode råd man får på veien. Heldigvis sluttet min kvalme da jeg nådde uke 13, men jeg har fremdeles knekkebrød og en liter vann på nattbordet. Jeg våkner flere ganger om natten hvor jeg føler jeg har sandpapir i munnen, og er kjempetørst. Da er det greit å ha det lett tilgjengelig. Og om morgenen våkner jeg av et skikkelig sug av sult i magen, som gjør meg svimmel og småkvalm. Så da spiser jeg et halvt knekkebrød før jeg står opp. (og drikker litt vann selvfølgelig ;) ) Og da står jeg opp og føler meg helt fin! Eneste som plager meg nå er det forferdelige trøttheten. Jeg gjesper og vil helst sove hele døgnet, men jeg har ennå ikke funnet noen kur mot dette...

06.11.2012
Mum2B36
Mum2B36

Ingen svar ennå.

Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...