Når bare far får legge minsten?

Kva gjør dere når kun far får legge minsten? Vist far legger guttungen, legger han seg fint i senga og sovner sjølv etter litt. Vist mor prøver hyler han når han blir lakt ned, vist du går ut osv. Griner når han og far går for å legge seg men slutter før dei er komt til senga. Skal sis at han er ein skikkelig mammadalt.

14.07.2013
Februar72012
Februar72012

kopierte innlegget i stedet jeg så slipper du å lete. Postet 2013-07-14 av merett2 Her kommer en metode som for MANGE har vært "livreddende":   Ta dere TID til å LESE dette. Fornuftig metode basert på fornuftige tanker: Som hovedregel bør du alltid gi barnet ditt så lite hjelp som mulig til å sovne. Hjelpen bør foregå i sengen, og du bør alltid arbeide med å trappe ned (og helt bort) denne hjelpen. Kan du f.eks. berolige barnet ditt i sengen, skal du ikke bruke OPP/NED, for da vil barnet bli forvirret over å bli tatt opp og ned. Bruk om nødvendig samme fremgangsmåte, hvor du trøster (evt. ved å reise barnet opp til sittende stilling, og holde rundt det) og legger barnet ned igjen når det slutter å gråte. OPP/NED er laget til barn som ikke kan trøstes i sengen. Det samme gjelder for barnevognssoving. Du kan godt hjelpe barnet ditt til å sovne ved å dytte på barnevognen. Men det er viktig å stoppe før barnet sovner. Stopp når barnet er rolig, og la det klare siste del før det sovner selv. Denne hjelpen trappes også stille og rolig ned, så du til slutt kan legge barnet i vognen uten å vugge den. Samme fremgangsmåte kan brukes hvis barnet våkner for tidlig fra en lur.  Det er viktig for meg å poengtere at OPP/NED kun virker hvis du kontinuerlig bruker metoden hver gang barnet våkner og du ikke kan trøste i sengen. Hvis du kun prøver en gang eller to, eller kapitulerer og går tilbake til de gamle løsningene, så vil du bare forvirre barnet unødvendig og få ennå større problemer neste gang du forsøker OPP/NED. Les derfor metoden og avsnittet om fordeler for barnet ditt grundig gjennom før du begynner å bruke OPP/NED. Dessuten krever OPP/NED at du tror på det og viser denne sikkerheten overfor barnet ditt. Barnet merker og avspeiler dine følelser, så hvis du ikke trives med OPP/NED og synes synd på barnet ditt, er det 100% sikkert at det ikke vil fungere. Til gjengjeld virker det veldig fort hvis du formidler din sikkerhet til barnet ditt. OPP/NED teknikken: OPP/NED er en teknikk som jeg anbefaler til barn fra 3 - 12 måneder som ikke har lært gode sovevaner. Hvis barnet ditt sover godt og har en god døgnrytme, så behøver du ikke OPP/NED. Men siden du leser dette, så har du sikkert bruk for redskaper til å lære barnet ditt søvnens kunst. Hvis du har etableret en god døgnrytme og leggeritual og du har utelukket sult og ubehag (ingen mennesker kan sove hvis de er sultne eller har vondt), så kan du starte med OPP/NED teknikken. Jo før du starter, jo lettere er det.  Det er både en teknikk til at lære barnet gode sovevaner og et redskap til problemløsing. Med denne teknikken er ikke barnet avhengig av noen støtte, rekvisitt eller andre betingelser for å sovne. Du forlater ikke barnet ditt for at hun selv skal finne ut av det, så det er ikke en cry-it-out teknikk. OPP/NED kan også brukes til at forlenge lurer hvis barnet ikke sover lenge nok. Som nevnt tidligere sover barn i 45 minutters intervaller og våkner lett i mellom dem for å gå over i neste søvnfase (hvis de vel og merke er i stand til å sovne selv. Ellers vil de våkne helt og ha bruk for din assistanse for å kunne sove videre). Normalt anbefaler jeg at mor og far tar 2 dager hver på skift, slik at dere også kan få litt hvile. Det er hardt, for hun vil sikkert protestere en hel del fordi dere endrer hennes måte å sovne på. Men hold fast, vær sikker i din sak og utstrål at du har kontroll på det!!!! Det er veldig viktig!!!! Min metode er ikke MAGI, men den virker.... Så hva gjør du nå?   Du gjennomfører leggeritualet deres og legger henne i sengen. Når du gjør det, vil hun sikkert protestere. Tro på at du gjør det riktige og ta henne opp og fortell henne at hun bare skal sove og at alt er ok. Stå med henne uten å vugge henne (du kan evt. klappe henne meget forsiktig rytmisk midt på ryggen, mens du sier shhh shhhh shhh, stille og rolig). Stemmen din vil berolige henne, og den vil senere kunne berolige henne uten at du behøver å ta henne opp. Unngå øyenkontakt, da det vil forvirre henne og hun vil tro at det skal skje noe mer. Dessuten vil øyenkontakt rent fysisk få blodtrykket og pulsen til å stige, noe som ikke skaper de beste forutsetningene for å kunne sovne. Og her kommer det viktige: I det sekund hun slutter å gråte, legger du henne tilbake i sengen eller vuggen. Den vanligste feilen foreldre gjør, er å holde barnet for lenge. Hvis hun begynner å gråte allerede på vei ned i sengen, legger du henne helt ned, men tar henne opp med det samme. Husk at du tar henne opp for å trøste henne, ikke for å få henne til å sovne i armene dine. Hvis hun kjemper imot og skubber deg vekk fra seg, så legger du henne ned igjen. Du må aldri kjempe mot en gråtende baby (og du må ikke føle deg avvist, for denne reaksjonen kan være hennes måte å få seg selv til å falle til ro). Slik fortsetter du til hun aksepterer det og sovner. Det kan godt være at du må ta henne opp og legge henne ned veldig mange ganger (avhengig av temperament). Jeg tror vi var oppe i cirka 75 ganger OPP/NED den første kvelden. Det kan ta alt fra 20 min til 1,5 time, men det tar kortere og kortere tid etter hvert. Når hun ligger i sengen, hold hånden din på henne, slik at hun merker at du fremdeles er der. Bli der til hun faller i dyp søvn (hun puster tungt, smokken faller ut og kroppen er helt avslappet). For hver suksessfull kveld beveger du deg lengre og lengre vekk fra sengen, slik at hun til slutt sovner alene i rommet. "Jeg holdt min sønn de første 2 dagene, så satt jeg 4 dager og lente meg på kanten av sengen uten at røre ham og deretter på en stol ved siden av sengen i noen dager. Til sist stod vi i døråpningen og sa shhhh shhhhh shhhh. Men så var det gjort. Han sovnet alene på sitt eget rom uten problemer. Det hele tok cirka en måned." Henriette, mor til Nicklas 1år  Bruk også denne teknikken til å få henne til å sove om dagen. Vær konsekvent. Det tar ikke mer enn et par ganger at du gir opp eller finner en annen løsning, før du har problemet igjen (og helt sikkert i en verre form).  Hold fast på at du vil lære henne å sovne selv og tro på at det kan la seg gjøre. Det er forbudt å gi opp. Det er dødsens vanskelig, men det går fort over, og ditt lille barn våkner garantert og er superglad. Ved å bli hos henne viser du henne at du er der når hun har bruk for deg, at det er ok at hun er frustrert, og at du forstår hva hun føler. Dette er veldig viktige elementer i barneoppdragelse, og de vil styrke hennes selvtillit og troen på omverdenen og menneskene omkring henne. Lykkes det ikke å få barnet til å sove en lur, skal du ikke fortsette OPP/NED lengre enn til neste måltid. Det er viktig å ikke overskride måltidene, da dette ville ødelegge dagsrytmen. (Og hvem kan forøvrig sove når man både er overtrøtt og sulten?). Overhold i stedet spisetidene og legg barnet litt tidligere til neste lur eller til natten (og husk på at dette kun er en overgang til barnet har lært å sove). VIKTIG: Når hun våkner om natten, gjør du akkurat det samme. OPP NED til hun legger seg til å sove igjen. Det er vanskelig, men det er verdt det etterpå. Tro på at du gjør det riktige. Hun vil merke din sikkerhet og føle seg trygg på at du, i det minste, har styr på situasjonen (for det har ikke hun). HUSK: Ingen lys på, ingen øyenkontakt, ingen sang, lek eller for mye prating om natten. Snakk kun stille med ord som forsikrer henne om at du elsker henne, at du vil hjelpe henne med å sovne, og at det bare er leggetid. "To dager med OPP/NED, så visste jeg at dette ville forandre livet vårt. Det var hardt, men det er verdt det. Vi er veldig stolte av oss selv." Lykke, Mor til Hannah, 8 måneder Et skjema som kan gjøre dagen enklere.. fra samme siden: http://www.etutor.dk/Soveteori/Metoden/tabid/55/Default.aspx Eksempel på 4-timers M.A.G.I-rytme: (4 - 6 måneder ) M: 7.00 vågne og Mad.  A: 7.30 Aktivitet G: 9.00 (1.5 2 timers lur) I: Individuelt tid til dig. M: 11.00 Mad A: 11.30 Aktivitet G: 13.00 (1.5 2 timers lur) I: Individuelt tid til dig. M: 15.00 Mad A: 15.30 Aktivitet. G: 17.00 ell 18.00 eller et sted herimellem: kort lur (ca. 40 min) til at få baby igennem næste måltid og bad. I: Individuelt tid til dig. M: 19.00 Mad (Optankningsmåltid kl 19.00 og 21.00 kun hvis barnet er i tigerspring) A: Bad G: 19.30 sengetid I: Individuelt aftenen er din. M: 23.00 drømmemåltid (indtil 7-8 måneder ell indtil barnet spiser fast føde). (Ide efter Tracy Hogg, "Babywhisperer Solves all Your Problems", 2005) Eksempel på M.A.G.I-rytme med 2 lure: (~6 måneder +) M: 7.00 vågne og spise. A: Lege og en snack før lur G: 9.30~10.00 Formiddagslur (1.5 - 2 timer) I: Individuelt tid til dig. M: 11.30~12.00 Frokost A: Aktivitet G: 14.30~15.00 Eftermiddagslur (1.5 - 2 timer) I: Individuelt tid til dig. M: 16.00 Snack/frugt. A: Aktivitet. (G: 17.00. Kun hvis nødvendigt 20 min powernap til at få baby igennem aftensmad og bad) I: Individuelt lave aftensmad M: 18.00 Aftensmad A: Bad (+ Optankningsmåltid kl 19.00 og 21.00 hvis barnet er i tigerspring) G:

15.07.2013
marew89
marew89

hei. jeg har desverre ingen tips da min dattrr sovner godt uansett. men har du lest om OPP/NED teknikken? 29/04-2013 ble det postet et innlegg med overskrift "3, 5 mnd, vanskelig å legge for natta", den virket i allefall verdt å prøve for mor sin del.

15.07.2013
marew89
marew89
Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...