Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

Trening

<< Tilbake

 

En graviditet er en stor omveltning for kroppen. Man kan være sliten og føle seg tung. Sent på dagen er det kanskje verst. Rygg og hofter er stive, bena er hovne og du er bare trett. Du har kanskje bare lyst til å slenge deg ned på sengen – og bli der. Det er godt for deg og barnet ditt at du holder deg i god form både før, under og etter svangerskapet. Du kan stort sett fortsette å trene som du har gjort før du ble gravid. Dersom du driver med ren kontaktsport eller annet som du risikerer slag direkte mot magen anbefales det at du gjør noe annet nå mens du er gravid. Det er viktig at du lytter til kroppen din og føler deg vel under trening. Du skal ikke gjøre øvelser du synes er vonde eller ubehagelige. Dersom du ikke tidligere har trent er det bare å starte. Gå en tur, gå i svømmehallen eller ta en tur på sykkel ute eller inne. Det viktigste er at du starter rolig. Mosjon gjør deg godt og gir energi. Er du i tvil om hvor mye du kan trene eller om du gjør riktig eller galt så kan du høre med jordmoren eller legen din.

Det er mange fordeler ved å være i god form. Noen av de viktigste grunnene til at du helst skal være i aktivitet en halv time per dag er at:
• det øker ditt velvære og gir deg mer overskudd.
• det minsker rygg og bekken plager
• barnet før bedre vekstbetingelser inne i magen din
• kvinner som er i god form føder lettere, raskere og har færre komplikasjoner enn de som aldri har trent
Det finnes ingen mirakelkur mot svangerskapsplager, men vanligvis blir mange plager mindre når man beveger seg.

<< Tilbake

Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...