Ved å fortsette å bruke denne hjemmesiden godkjenner du bruken av cookies. Du kan lese mer om det her. 

Barnets utvikling

<< Tilbake

 

De første månedene

Det nyfødte barnet er godt rustet til å klare seg i den verden det er født inn i. Tenk bare på den omstillingen det akkurat har vært gjennom ved selve fødselen.
 

Kontakt

Det nyfødte barnet har perioder hvor det er våkent og ser seg omkring, men ofte sover det det mesteparten av tiden. Når det er våkent kan dere ha øyekontakt, og med en avstand på 20-30 cm kan barnet se deg tydelig.

Sanser

Alle sanser fungerer fra fødselen. Det betyr ikke at barnet fødes med en bevissthet og erkjennelse av sine opplevelser – det er noe som krever erfaring og utvikling.
Barnet er med sine sanser i stand til å ta imot inntrykk med nytelse og behag. Dette foregår i samværet med mor og far. Snakk med barnet, fortell det for eksempel hva dere gjør og tenker.
Spedbarn trenger at mennesker snakker til dem for å kunne føle trygghet og kontakt. Språkutviklingen begynner allerede når barnet er helt lite. Nyfødte reagerer på det språket de hører rundt seg og med de bevegelser som følger språkets rytme.
Prøv å legge merke til hvordan barnet lytter til stemmene, ser lys, farger og ansiktsuttrykk. Barnets syn er velutviklet og det er meget intens i sin øyekontakt.
Det kan ligge stille med åpne øyne og iaktta dere med en imponerende oppmerksomhet. Fra barnet er et par uker gammelt, kan det vanligvis se dere dypt inn i øynene – se tilbake og kjenn på den dybden og intensiteten av kontakt dere får. Det er gjennom kroppsspråk, lyder, smil, gråt, øyekontakt og samspillet mellom mor/far/barn at barnet deres utvikler sitt språk.

Barnet kan også lukte og føle måten dere holder det på.

Sansene hos det lille spedbarnet er helt åpne og de erfaringer barnet gjør seg, danner bakgrunn for dets utvikling.

Når barnet blir trett av stimulering, vender det for eksempel hodet vekk, gjesper, gråter eller blir urolig

Spedbarn lærer veldig fort ut fra sine opplever, men det er ofte på en annen måte enn vi voksne umiddelbart opplever. Barn lærer det ikke ved ”å finne det ut”, men lærer på et mer grunnleggende plan, om de kan stole på omverdenen, og om deres aktivitet har virkning. På denne måten oppnår barnet det som heter basal tillit. Å svare på et barns gråt fører ikke til at det blir bortskjemt, men til at det opplever at verden er til å stole på. Dette er med på å styrke barnet og gi det trygghet.

Et spedbarn kan ikke skjemmes bort

Behov

Å spise seg mett, være tørr og varm i tett kroppskontakt med mor og far, som koser og småsnakker med det, er livets høydepunkt. Små barn kan som nevnt ikke koses med for mye.
De kjente ting og gjentagelser gir det trygghet i hverdagen.
Prøv og vær oppmerksom på barnets signaler:
• Er det sultent
• Vil det ha kontakt
• Vil det få være i fred
Barn gråter for å få oppmerksomhet. Forskjellig slags gråt kan bety forskjellige ting.

Ulikheter

Barn er allerede fra de er helt små veldig forskjellige. De er på mange måter like ulike som mennesker senere i livet.
De er forskjellige med hensyn til hva som trøster dem og hvor lett de lar seg trøste. De er også veldig forskjellige på hva de liker og ikke liker, for eksempel hvordan de liker å bli holdt og hvilke ting de elsker å se på. De foreldre som får flere barn, blir mer oppmerksomme på hvor tidlig barn reagerer individuelt. Ingen barn er like.
For nybakte foreldre, som kanskje føler seg usikre, er det viktig å vite at nettopp foreldre reagerer med spesielle følelser på sine egne barn, og er mye mer samstemt enn de selv kanskje er oppmerksomme på.

Hvem vet best

Det er godt å vite at et normalt spedbarn som trives godt, utvikler seg best i et ganske vanlig avslappet samvær med sine foreldre, og ofte mest gjennom sin egen aktivitet.
Mange foreldre tror de må stimulere barnet og anstrenger seg for å stadig ”finne på noe”. Men små barn har ikke behov for et massivt stormløp av påvirkninger og stimulering. Det beste utgangspunkt for et samvær med et lite barn er å iaktta og være oppmerksom på hva barnet selv uttrykker, hvordan det beveger seg, kommer med av lyder og andre aktiviteter, og så besvare det på en blid og lekende måte. Samværet foregår da på begges premisser og gir både dere og barnet gode opplevelser, velbehag og videre utvikling.
Synes dere det er hyggelig å gå på babysvømming, spedbarnsmassasje eller andre former for stimulering, er det deres valg. Det som er viktig er at det dere gjør passer både dere og barnet. Merker dere at det er hyggelig og moro med babysvømming, er det sannsynlig at barnet også liker dette. Men passer det ikke for dere, vil nok heller ikke barnet ha noen glede av det.

Og utviklingen går fort

Utviklingen går med stormskritt de første månedene. Hvis dere er borte fra barnet noen dager, vil dere oppdage hvor fort det virkelig går. Det skjer noe nytt hver dag.

På magen

Spedbarn har godt av å ligge på magen når det er våkent. Det styrker hals- og ryggmusklene.
Liker ikke barnet ditt å ligge på magen, kan du ved 2 måneders alderen legge et sammenrullet håndkle under brystet, slik at barnet ikke faller på nesen hver gang det strekker frem armene for å gripe etter noe.
På gulvet med et godt og lunt underlag, og med god varme i huset, vil barnet som regel kose seg hvis det kan få ligge uten klær og riktig få sprelle og bevege seg både på rygg og mage.
 
Tips til hvordan dere kan motivere barnet til å like å ligge på magen:
• Start fra fødselen av så det blir en god vane
• I begynnelsen kan barnet lettere løfte hodet hvis dere legger en hånd på barnets stomp og samler barnets albuer foran kroppen
• Legg barnet på kanten av et bord, gjerne stellebordet. Sitt foran og prøv å få øyekontakt med barnet. Bruk dere selv, leketøy, speil lyder og farger for å gjøre det spennende
• Ligg på ryggen i sengen eller på gulvet og la barnet ligge på magen din så dere kan ”snakke” sammen

Se og gripe

Noe å se på, et speil, et fargerikt bilde, eller noe som beveger seg og helst i kontrastfarger over vognen, sengen, vippestol eller i lekegrinden er ofte til stor glede. Liggestolen kan gi god variasjon for barnet, men bruk den kun 10-15 minutter av gangen.

Å snakke og synge

Selv om barnet ikke forstår hva dere sier, er det viktig at både foreldre og søsken snakker med og synger for barnet. Jo lenger barnet er våkent, jo flere muligheter har dere, og jo mer hygger barnet seg med selskap og ønsker å være med.
La barnet ligge på gulvet i nærheten av der dere selv oppholder dere. Syng og snakk med barnet mens dere utfører daglige gjøremål.
 
 

Når TV-en står på

Vær oppmerksom på at hvis TV-en står på hele tiden, kan det være med på
å forsinke barnets språklige utvikling fordi det “forstyrrer” deres stemmer. Vær
oppriktig til stede i nærværet med barnet deres. Legg mobil, iPad og PC til side og
nyt de spesielle øyeblikkene. Tenk over, om du kanskje ubevisst velger å være online eller snakke i telefonen når barnet ditt er våkent. Kanskje kan mor og barn kose seg sammen i stedet? Det er viktig å etterligne barnets lyder og bruke stemmen. Det gir barnet selv lyst til å lage og etterligne lyder og bevegelser. Vær tålmodig, legg inn små pauser og lytt til barnet ditt, så det får mulighet til å selv anvende språket.

Babysvømning

Når barnet er 12 uker eller veier minimum 4 kg, og navlen har helet, kan det starte med babysvømming. Finnes det en svømmehall i nærheten av dere som arrangerer kurs?
Babysvømming stimulerer alle barnets sanser og styrker barnets motoriske utvikling. I tillegg er denne aktiviteten en flott mulighet til sosialt samvær med andre store og små. Her utveksles mange tanker, ideer og erfaringer.
Barna vender seg til å bli trygge både over og under vann. De fleste barna viser tydelig at de nyter å bevege seg i det lune vannet som skal holde 32-34 grader.
Planlegg det første besøket i svømmehallen godt. Det er viktig at barnet ikke er sultent eller trøtt dersom det skal bli en god opplevelse for barnet.
La babyen få god tid til å venne seg til svømmehallmiljøet. God kroppskontakt er det som får den til å føle seg mest trygg.

Babymassasje

Synes dere det er godt og hyggelig å gi massasje er det sannsynlig at barnet deres også koser seg med det.
Velg et tidspunkt hvor barnet er våkent og fornøyd og ikke akkurat har spist. Gni litt olje i hendene når dere masserer.
Sørg for at det er godt og varmt i rommet. Masser med myke bevegelser. Og husk at dette er ingen vitenskap. Observer barnet. Liker det massasje? Dersom den lille ser bort, gråter, gulper eller blir urolig er det kanskje et tegn på at det ikke gjør det.
Avslutt og prøv eventuelt igjen senere.
Les og lær mer om babymassasje på libero.no.

Er det grenser?

Det krever tålmodighet å ha barn. Og det er jo ikke meningen at man hele tiden skal leke med det, for barnet må også lære seg til å pusle litt for seg selv. La det ligge i nærheten av dere mens dere gjør andre ting. Barnet kan roe seg ganske lenge alene bare det hører og ser at dere er i nærheten.
Det er viktig at dere kjenner egne grenser, for barnet vil fort merke om dere bare leker halvhjertet med det.
Frem til 4 måneders alder har barnet behov for at dere reagerer umiddelbart når det for eksempel gråter. På den måten får barnet en grunnleggende tillit til dere. Senere kan godt barnet tåle at dere ikke ”slipper alt” når det gråter, men snakker rolig og sier fra at vi er her og kommer snart. Senere vil barnet oppleve trygghet ved at dere reagerer når det foretar seg noe som kan være farlig eller at det gjør noe det ikke får lov til.

Tenner

Barn fødes uten tenner, men de ligger gjemt nede i gommene. De fleste barn får sin første tann ved 5-6 måneders alder – noen før, andre senere. På denne tiden liker barnet å ha noe å bite i, for eksempel en bitering.
Når den første tannen er synlig anbefaler man at å starte med tannpuss med en myk tannbørste og evt. ørlite fluor tannpasta. På den måten lærer barnet tidlig at tannpuss er nødvendig.


0-3 måneder


Det kan barnet

Barnet kan ikke holde hodet sitt selv. Det sover det meste av tiden. Barnet ser best på 20-25 cm avstand. Det ser med et intenst blikk på sine foreldre, kan holde øyenkontakt og reagerer på kjente stemmer og musikk. Barnets griperefleks er så sterk, at det kan bære sin egen vekt. Barnet har gråt som eneste utryksform for ubehag, sult eller smerte. Spising handler om å bli mett i begynnelsen men i slutten av barnets 3. levemåned er det også en sosial hyggestund.
Ro og regelmessighet er viktig
Gi barnet mye fysisk kontakt. Syng, spill rolig musikk og snakk med barnet. La det kikke på en sort/hvit og senere farget ting, som det etter hvert følger med øynene. Lær barnet å ligge på magen helt fra starten, når det er våkent og under tilsyn. Bær det tett inntil kroppen, og litt etter litt oppover så det kan se over skulderen din. Lag gyngebevegelser eller legg barnet i en hengekøye. Det beroliger og stimulerer balansesansen. Barnet begynner og smile mer bevist til dere og bliver sterkere så det kan holde hodet selv. Legg den lille på magen og legg deg selv i øyehøyde med barnet. Da er det mer stas og ligge der. Barnet beveger armer og ben og strekker seg etter ting. Et sanseteppe kan være fint å bruke fra to måneders alder. Gråt er et uttryksmiddel for misnøye (sulten, trøtt osv) men nå kan barnet pludre og smile når dere snakker til det. Soverytmen stabiliserer seg ofte i slutten av denne perioden.

Leketøy

Rangler (velg helst en myk en), uro, sanseteppe og rolig musikk.
 


3-6 måneder


Barnet oppdager snart og får senere kontroll over sine hender og føtter og putter dem gjerne i munnen. Alt puttes i munnen, for å smake og lære. Barnet kan holde en rangle. Det kan skifte stilling og snart rulle fra rygg til side. Det har god kontroll over hodet og kan sitte med støtte på fanget. Det kan holde seg oppe på albuene når det ligger på magen. Det ligger med knyttede hender men kan etterhvert strekke se ut etter en leke. Rundt 5 måneder kan det rulle fra rygg til mage. Du kan hjelpe til litt ved å dra lett i den ene armen og trekke det rundt. Prøv å hold et lekespeil i den rettningen du vil at barnet skal vende seg.

Bruk din egen kropp som leketøy

Gi barnet masse fysisk kontakt. Du kan både ligges , sittes og hoppes på . Plaser en leke på brystet ditt og legg barnet på magen på din mage. Da trener du også barnet på å ligge på magen. Fin og viktig trening for barnets rygg og nakke. Barnets synsvidde utvides, og det kikker på fremmede. Barnet viser sin glede og frustrasjon, reagerer på deres smil. Barnets bite og tygge refleks kommer ved 5-6 måneders alder. Når det får noe i munnen, biter det sammen. Det har bedre kontroll på tunge og lepper og kan på slutten av denne perioden prøve seg på litt grøt eller moset frukt. La gjerne barnet få ligge litt i fred å leke når det er våkent. Det kan være godt å få litt fred fra alle inntrykk.
 

Leketøy

Legg babyen under et stativ med leker – start med en enkelt ting i stativet, Legetøy med klare farger, rangler og baller med lyd, bamser, speil.
Les mer i Arnlaug Steines bok: Jeg er meg – du er deg. En bok om barnets motoriske og sansemotoriske utvikling fra 0-2 år.
 

 

6-9 måneder


Barnets balanse forbedres, det kan sitte, rulle og snart trekke seg baklengs. Senere frem og til siden når det ligger på magen. Barnet kan løfte seg fra magen og opp på strake armer. Det bruker bevist begge hendene og kan fint holde i lekene sine. på maven op på strakte arme. Snart står barnet på alle fire. Det er viktig å stimulerer krabbebevegelsen. Barne lager flere flyder og kan lokalisere hvor lyder kommer fra. Syng og snakk med barnet. Fortell hva dere ser. Buss, bil, dame osv. Gi barnet masse kos og fysisk kontakt.

Seperasjonsangst

Hos noen barn starter angsten for seperasjon fra forldrene rundt 8 måneders alder. La derfor barnet være der hvor det føler seg trygdt og press det ikke til adskillelse. Hvis barnet krabber vekk ,så fortel barnet at det er i orden. Nikk og si for eksempel ”Ja, det er greit,det er fint” så vet barnet at det er trygdt og at du er der. Hvis barnet gråter, når du går ut av rommet, så snakk til det kan høre at du er i nærheten, eller ta barnet med deg. Dette er som regel en forbigående fase. De fleste barn er litt skeptiske i denne alderen.

Leketøy

Bruk fantasien. Kjøkkenredskaper som boller og sleiver i forskjellige størrelser er ofte populært. Kanskje kan barnet få nederste kjøkkenskuff med sine egne leker. Se i pekebøker og les for barnet.

Sett på barnemusikk og nyt barnet som gleder seg over rytmen og allerede nå beveger seg i tak med musikken.
Les mer i Gro Nylanders bok; Småen 0-2 år, om utvikling, omsorg og utfordringer.
 
 

Å bære sitt barn

De fleste synes at det å bære sitt nyfødte barn er en herlig følelse. Et hjelpemiddel til å bære sitt barn med, kan være en god investering om dere vil ha et alternativ til å bære barnet på armen. Det er trygt og godt for barnet å være tett inntil sin mamma eller pappa, og det virker ofte beroligende på barn, som sliter med å falle til ro. Flere studier viser at tidlig øyekontakt og tett kroppskontakt mellom foreldrene og deres nyfødte barn utvikler en strek samhørighet med det lille barnet som er gunstig for barnets utvikling og familiens samhold. Å bære barnet har vist seg å være viktigst de første seks månedene. I dag finnes det et stort utvalg av bæresjal og bæreseler på markedet. Hva man velger er opp til hver og en men vær nøye med å lese bruksanvisningen. Hver også oppmerksom på om barnet på noen måte signaliserer ubehag ved å bli mer urolig, forsøker å endre stilling, gråter, gir fra seg misfornøyde lyder eller grimaser.

Bæresjal

I mange kulturer brukes bæresjal så barnet enten ligger eller sitter på mammas rygg store deler av dagen. Dette kan brukes allerede til et nyfødt barn som bæres på magen. Da ligger barnet i fosterstilling som det gjorde i mammas mage. Vær oppmerksom på at barnet ligger så det kan puste fritt. Det er viktig å knyte sjalet riktig. Pass på at barnet ikke blir for varmt. Når barnet blir litt større vil det selv kunne røre seg og skifte stilling ved behov. Tenk på at det er sjalet som skal tilpasses barnet og ikke omvendt. Etter hvert som barnet vokser vil det kunne sitte mer oppreist og se ut mot verden.

Bæresele

Det nyfødte barnet skal alltid sitte inn mot magen din og ha god støtte til nakken. Velg en bæresele som gir god støtte til rygg og nakke og som lar armer og ben ha full bevegelsesfrihet. Dette er viktig for varmeregulering og også for fordøyelsessystemet. Velg en sele som kan justeres ettersom barnet vokser. Når barnet er 4-6 måneder kan man bære barnet bæres andre vei så det ser ut mot verden men vær oppmerksom på at for mange sanseinntrykk kan være vanskelig for barnet og bearbeide og det kan reagere med uro. 15 minutter kan være nok til å begynne med. Vær oppmerksom på barnets behov og la det styre.
 

<< Tilbake

Det har oppstått en feil, prøv på nytt senere.
Laster inn ...